BAKHJULSDRIFT: Tesla Model Y bakhjulsdrift under rekkeviddetesten sommeren 2024. Så å si alle Model Y-kundene velger utgaven med firehjulsdrift.

Til tross for dyrtid:

De aller fleste velger den dyreste løsningen

Moderne hjelpemidler gjør at biler med tohjulsdrift er langt bedre på glatta enn tidligere, uten at det får nordmenn til å velge bort noe som koster tusenvis av kroner mer.

Publisert

Med dyrtid, vektavgift og moms på biler som koster over 500.000 kroner skulle man trodd at mange ville velge bort elementer som gjør bilene dyrere.

Samtidig viser det seg at nordmenn tviholder på én ting som opplagt koster ekstra med penger, firehjulsdrift.

Svært mange av modellene som kan leveres med dette, har også versjoner med trekk på én aksling.

Faktisk er tallet for hvor mange som velger firehjulsdrift bemerkelsesverdig stabilt. 

Så langt i år er det 67 prosent som har valgt det, det var 66 prosent i fjor, mens det i 2022, det siste året før vektavgift og moms, var 67 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

To av tre

Med andre ord har to av tre nye biler firehjulsdrift.

Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV

– Vi har ikke sikker informasjon om hvorfor kundene velger det dyreste alternativet, når mange av dem helt sikkert kunne klart seg med en rimeligere variant, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.

For en av de mest leverte bilene de siste årene, Volkswagen ID.4, er prispåslaget cirka 25.000 kroner fra to- til firehjulsdrift, for Toyota bZ4X, er det omtrent det samme. Så langt i år har 92 prosent av bZ4X-kundene gått for 4x4, for ID.4 er tallet 94 prosent.

Mens det for Tesla Model Y, bestselgeren i Norge, hvor prisforskjellen er noe mindre, er 92 prosent med firehjulsdrift.

Dermed er det slik at der kunden har et valg når det gjelder en modell, velger svært få den billigste varianten med tohjulsdrift.

Solberg Thorsen mener valget blir slik fordi folk søker sikkerhet og framkommelighet.

– Det er mange som har hatt ugreie opplevelser på glatt føre og velger å kjøpe bil firehjulsdrift for å være på den sikre siden, det vil si, unngå trøbbel om vinteren.

Teknologisk utvikling

Det betyr også at nye bilmodeller som ikke kan leveres med firehjulsdrift, vil ha et problem med å nå ut til de helt store massene. Solberg Thorsen sier dette særlig gjelder i de dyrere segmentene. 

POPULÆR: Volvo EX30 kom på markedet tidligere i år. Nesten ingen velger den billigste varianten med tohjulstrekk, kun to prosent, mens 70 prosent av kundene går for den dyreste med firehjulstrekk.

– Men det har skjedd en betydelig teknologisk utvikling de siste årene på hvordan antispinnsystemene på tohjulsdrevne biler fungerer. Mange nye biler med tohjulsdrift har mye bedre fremkommelighet enn tilsvarende biler som er 8–10 år gamle eller mer.

For elbilene er også det lave tyngde­punktet, og mye av vekten mellom akslingene på grunn av batteriet, noe som gjør at en bil med trekk på én aksling har bedre framkommelighet enn for eksempel en bensinbil med motoren foran og drift på bakhjulene.

Den mest leverte med tohjulsdrift i år er MG4 med 2121 biler, den finnes også med 4x4, som er levert i 327 eksemplarer, 15 prosent av totalen til MG4. Den utgaven er betydelig dyrere enn de rimelige variantene med tohjulsdrift, opptil 115.000 kroner.

Les også:  Denne bilen har ikke firehjulsdrift når du rygger

Solberg Thorsen mener mange kan klare seg med drift på to hjul og et godt antispinnsystem, noe som det kan se ut som mange ikke er klar over.

– Det er derfor ikke avgjørende for en bils muligheter i markedet om den kan leveres med firehjulsdrift. Men når det er sagt; trekk på fire hjul er som regel bedre enn trekk på to. Under forutsetning av at firehjulsdriften fungerer både fremover og bakover.