KUNDEPARKERING: Thansen er rett bak bilen. Likevel ble det gul lapp under viskerne.

Sjekk bildet:

Er dette kunde­parkeringen til Thansen?

Bilsjåføren parkerte slik, noen meter fra inngangspartiet til butikken han skulle på. Da vanket det gul lapp, og bot.

Publisert

Mange av oss er usikre på om vi parkerer riktig, for eksempel om vi parkerer på riktig kundeparkering.

Føreren av denne Mercedesen skulle til Thansen på Åsane i Bergen en fredags ettermiddag sist sommer. Han parkerte på det som ble opplyst var kunde­parkeringen for området, og gikk inn i butikken som selger bilutstyr.

Da parkeringsbetjenten fra Vestpark så hvor mannen gikk, gikk betjenten bort til bilen hans, skrev ut bot på 660 kroner, som ble festet under vindusviskerne. Deretter ble det tatt bilder for dokumentasjon.

– Tydelig skiltet

Parkeringsselskapet hevder mannen hadde parkert på kunde­parkeringsplassene til andre bedrifter, og ikke til det som var Thansens kundeparkering.

– Det er tydelig skiltet, skrev parkeringsselskapet, da Mercedes-eieren klaget på bota.

Bilføreren viste i sin klage til at skiltingen var vanskelig å forstå, fordi den var mangelfull.

Vestpark parkeringsselskap nektet å ettergi boten. Men i Parkeringsklage­nemnda har Mercedes-eieren fått medhold i at skiltingen var for dårlig.

– Dårlig skilting

– Parkeringsområdene er ikke tilstrekkelig tydelig avgrenset fra hverandre. De fremstår dermed som ett og samme område, skriver nemnda i sitt vedtak.

Parkeringsklagenemnda har brukt parkeringsselskapets egne bilder som dokumentasjon på at parkeringsboten ikke er rettmessig ilagt.

Det er kort avstand mellom der Mercedes-eieren satte sin bil, og inngangen til Thansen. Skiltingen er dårlig, både når det gjelder parkerings­reguleringen, skiltingen av husnumre på byggene, og hvilke bedrifter som kan bruke kundeparkeringene, mener nemnda.