KUNDEPARKERING: Thansen er rett bak bilen. Likevel ble det gul lapp under viskerne.
Bilde fra klagesaken
Sjekk bildet:
Er dette kundeparkeringen til Thansen?
Bilsjåføren parkerte slik, noen meter fra inngangspartiet til butikken han skulle på. Da vanket det gul lapp, og bot.
Mange av oss er usikre på om vi parkerer riktig, for
eksempel om vi parkerer på riktig kundeparkering.
Føreren av denne Mercedesen skulle til Thansen på Åsane i
Bergen en fredags ettermiddag sist sommer. Han parkerte på det som ble opplyst
var kundeparkeringen for området, og gikk inn i butikken som selger bilutstyr.
Da parkeringsbetjenten fra Vestpark så hvor mannen gikk,
gikk betjenten bort til bilen hans, skrev ut bot på 660 kroner, som ble festet under
vindusviskerne. Deretter ble det tatt bilder for dokumentasjon.
– Tydelig skiltet
Parkeringsselskapet hevder mannen hadde parkert på
kundeparkeringsplassene til andre bedrifter, og ikke til det som var Thansens
kundeparkering.
– Det er tydelig skiltet, skrev parkeringsselskapet, da Mercedes-eieren
klaget på bota.
Bilføreren viste i sin klage til at skiltingen var
vanskelig å forstå, fordi den var mangelfull.
Vestpark parkeringsselskap nektet å ettergi boten. Men i
Parkeringsklagenemnda har Mercedes-eieren fått medhold i at skiltingen var for
dårlig.
– Dårlig skilting
– Parkeringsområdene er ikke tilstrekkelig tydelig
avgrenset fra hverandre. De fremstår dermed som ett og samme område, skriver
nemnda i sitt vedtak.
Parkeringsklagenemnda har brukt parkeringsselskapets egne
bilder som dokumentasjon på at parkeringsboten ikke er rettmessig ilagt.
Det er
kort avstand mellom der Mercedes-eieren satte sin bil, og inngangen til
Thansen. Skiltingen er dårlig, både når det gjelder parkeringsreguleringen, skiltingen
av husnumre på byggene, og hvilke bedrifter som kan bruke kundeparkeringene,
mener nemnda.
Flere forbrukersaker på Motor.no: