TUNGVEKTSKLASSEN: Nøkkeltallet 101Y, i den nederste linjen, indikerer at det nye Conti-dekket er laget for tunge løft.

De første HL-dekkene:

Continental lanserer dekk for tunge elbiler

Batteriene gjør elbiler tyngre enn bilene med tradisjonell drivlinje. Nå lanserer Continental spesialdekk for tyngre biler.

Publisert

Ikke bare er bilene tyngre, men flere av modellene har også mindre rom for å montere klassiske dekk med høyere lastekapasitet.

For å svare på denne utfordringen har Continental nå produsert de første personbildekkene med lasteindekskoden «HL», skriver selskapet i en pressemelding.

På sideveggen vises den maksimale lastekapasiteten, som for eksempel «HL 245/40 R 19 101 Y XL» som på bildet over.

Lastekapasiteten til dette HL-dekket ligger på 825 kg (lasteindeks 101), noe som tilsvarer en økning på 10 prosent i forhold til XL-standarden på 750 kg (lasteindeks 98).

Personbildekk av denne størrelsen som er produsert etter SL-standarden, og som er vanlig på mange biler, kan ha en maksimal belastning på 670 kg (lasteindeks 94).

Det gjør at de nye HL-dekkene har nesten 25 prosent mer lastekapasitet enn SL-dekk, og Continental forventer at etterspørselen etter HL-dekk vil øke i tiden fremover, heter det.

– Det har vært viktig for oss å øke lastekapasiteten nå som vi ser at det blir flere tunge elbiler på veiene. For å få til dette er det gjort flere endringer i dekkstrukturen og gummiblandingen. Dekket er forsterket, men også designet for å redusere dekk- og veistøy. Samtidig har vi optimalisert dekkmønsteret. Dermed har vi fått til et dekk med lav rullemotstand, gode kjøreegenskaper og normal levetid, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.