Citroën hevder selv de har konstruert en bil med tilnærmet perfekt lydisolasjon, og at komforten og stillheten overgår det vi hittil har opplevd i en bil i denne klassen.
Ypperste nivå
Store ord. Men absolutt verdt å lytte til, selv om dette fortsatt er på reklamenivå. Motors erfaringer med Citroën C5 Aircrosstilsier at franskmennene er i stand til å levere fjæring, seter og lydnivå på ypperste nivå.
Motormessig kjenner vi også igjen spesifikasjonene fra den mer SUV-pregede Aircross:
Ladehybrid på 225 hester, åttetrinns automat, forhjulstrekk – og muligheten til å kjøre drøye fem mil på strøm. Regn med drøye tre mil på en mild vinterdag.
Utseendemessig er derimot C5 X noe for seg selv. Crossover er vel det mest dekkende ordet, altså en miks av sedan, stasjonsvogn og SUV – og tydelig inspirert av konseptbilen CXperience, som ble vist for fem år siden.
Fronten har det samme grunndesignet som Citroën ë-C4, mens profilen og baklysene kan minne litt om både Audi e-tron og Audi e-tron GT. Interiøret er også en oppskalert versjon av det vi finner i ë-C4.
Beryktet fjæring
De patenterte aktive støtdemperne har vi prøvd i andre Citroën-modeller. Disse gir absolutt bilen en annen fjæringskarakteristikk, og det er slett ikke urimelig å sammenlikne med den beryktede hydrauliske fjæringsteknologien Citroën introduserte på 50-tallet.
Putene som ligger inne i støtdemperne og som styrer fjæringsbevegelsene, kan justeres i tre kjøreprogrammer.
Annonse
Laminerte vinduer
Bagasjerom på 485 liter er ikke all verden for en bil på over 4,8 meter, men plassen i både for- og baksete skal til gjengjeld være svært raus.
Modellen kommer i tre utstyrsversjoner:
Feel Pack til 459.900 kroner, Shine til 479.900 og Shine Pack til kr 499.900 kroner (eks. levering). På toppmodellen får du blant annet laminerte vinduer for enda bedre støydemping og perforerte seter i skinn.