Ruben Jonassen i Bodø ble i fjor en av
landets mest kjente kritikere av Tesla, etter at han fikk en rekke problemer med
sin Tesla Model 3.
Blant annet var baklysene halvfulle av vann, slik at hverken
kjørelys eller blinklys virker – til tross for at lyktene er skiftet fire
ganger. Dessuten løsnet lakken på kanalene.
Jonassen var så lei at han folierte
bilen med sure fjes og teksten «Ulykkelig bileier». Han ble omtalt både i Motor,
i en lang rekke lokalaviser, på Din Side og i NRK.
– Men nå er jeg en lykkelig eier av en
Nissan Pathfinder 2006-modell. Her er det ingen vannlekkasjer, lakken er
strøken, og jeg er kjempefornøyd, forteller Jonassen.
Solgte tilbake
Han ble enig med Tesla Norge om å
selge bilen tilbake til dem, for en sum han ikke kan fortelle om.
– Men jeg er fornøyd med avtalen, sier
han.
Han er derimot fortsatt kritisk til
Tesla.
– Jeg var uheldig og fikk en
mandagsbil. Det kan alle bilmerker ha. Men spørsmålet er hvordan problemene
behandles av bilmerket.
Annonse
– Skeptisk
For pengene har han kjøpt seg den 17
år gamle diesel-SUV-en Nissan Pathfinder.
– Det går fint. Jeg hadde dieselbil også
før jeg kjøpte Tesla.
– Vil du vurdere Tesla eller elektrisk
igjen?
– Elbil kan det absolutt bli. Men jeg
er skeptisk til Tesla etter å ha kranglet med dem i to og et halvt år. Da må de
i så fall gjøre endringer i måten de behandler kunder på.
– Var det ingen annen elbil du kunne vurdere?
– Nei, ikke i den prisklassen vi ville
kjøpe i. Vi vil ha en bil uten lån. Da ble det Pathfinderen. Den er også praktisk
for oss med syv seter. Vi har fire barn nå, med «dine, mine og våre».
Ruben Jonassen rev ikke av folieringen
før han leverte Teslaen tilbake til Tesla.
– Neida, jeg leverte den som den var.
Men jeg går ut fra at de tar folieringen av før de selger bilen videre, smiler
Ruben Jonassen.