VURDERING ETTER BILKJØP: Ekteparet Tøllefsen ble tilkjent penger etter kjøpet av denne Volvoen. Men bilselgeren nekter å betale før denne vurderingen slettes.Privat bilde og faksimile
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
Lena og Ørjahn Tøllefsen vant over bruktbilforhandleren i forliksrådet. Men bilforhandleren nekter å betale pengene før paret sletter en vurdering av ham.
– Det er absurd og meningsløst, sier Lena og Ørjahn
Tøllefsen i Tønsberg.
I juli ble de i en dom fra forliksrådet tilkjent 20.000
kroner i erstatning fra bruktbilforhandleren Drammen Autopartner, fordi det var
feil på parkeringsvarmeren på Volvoen som de kjøpte av bilforretningen.
Dommen er nå rettskraftig, og bilforhandleren sier han
vil betale pengene han er dømt til å betale.
Men det er et men:
Han setter vilkår om at paret skal slette vurderingen de
har gitt av ham på ulike nettsteder hvor kunder kan skrive vurderinger og
omtaler.
– Drammen Autopartner selger biler med kjente feil. De
gjør ikke opp for seg. Det oppleves som bevisst svindel, skrev paret i sin
vurdering.
– Dritt
For noen dager siden fikk paret en overraskende
tekstmelding fra advokaten til bilforhandleren, hvor kravet om sletting fremsettes:
«Min klient opplyser at de betaler når dere har slettet
negativ omtale», skriver advokat Thomas Oftedahl i Fram Advokatfirma til paret.
Bilforhandleren fastholder overfor Motor sitt krav om å kreve sletting
før pengebeløpet betales ut.
– Hvorfor skal de slenge ut dritt og usannheter, spør
innehaver Zaki Alizade i Drammen Autopartner når Motor ringer, før han
fortsetter:
– Det aksepterer jeg ikke.
Motor har skrevet flere artikler om Drammen Autopartner. Marius
Jensen mener han ble feilinformert
da han kjøpte bil av firmaet, mens Motor tidligere i høst kunne fortelle at
Drammen Autopartner selger
biler med heftelser.
Ekteparet og bilforhandleren havnet i forliksrådet, fordi paret
mente det var flere feil på bilen. De krevde opprinnelig å få erstatning på 61.000
kroner og fikk medhold i ett av punktene om erstatning på 20.000 kroner.
Lena og Ørjahn Tøllefsen er svært overrasket over
betalingsnekten.
– Det foreligger ingen vilkår i dommen om at vi må slette
kommentaren, sier paret.
De reagerer også på advokaten.
– Vi ble målløse over at en advokat kan synke så lavt.
Både bruktbilforhandleren og advokaten bør forholde seg til dommen, sier de.
Advokat Thomas Oftedahl påpeker overfor Motor at han er
forpliktet til å videreformidle synspunkter til klienten sin. Utover det vil
han ikke kommentere tekstmeldingen han sendte.
– Opplagt
Lena og Ørjahn Tøllefsen er på langt nær de eneste som
har skrevet negative omtaler av Drammen Autopartner. Til Motor sier innehaver
Zaki Alizade at slike omtaler skremmer vekk kunder. Han hevder derfor at han
også vil kreve erstatning fra Tøllefsen for at han har mistet kunder.
Men det bryr ikke Lena og Ørjahn Tøllefsen seg om. De har
sendt kravet til namsmannen for tvangsinndrivelse. Siden dommen ikke inneholder
krav om sletting, er de sikre på å få pengene sine gjennom namsmannen.
Det er også bilforhandlerens advokat, når Motor spør ham om hva som skjer når bilkundene går til namsmannen med pengekravet.
– Det er ikke opp til meg å uttale meg om, men det er jo
rimelig opplagt hva som skjer da, vedgår Oftedahl.
Annonse
– Ille
Etter at Motor har intervjuet både innehaveren og
advokaten hans, sender advokaten litt senere en tekstmelding til Motor om at innehaveren likevel
nå har valgt å betale de 20.000 kronene han er dømt til.
Lena og Ørjahn Tøllefsen bekrefter at de har fått
pengene.
– Men det er ille at det må bli en mediesak før
bilforhandleren er villig til å betale, sier Tøllefsen.