VURDERING ETTER BILKJØP: Ekteparet Tøllefsen ble tilkjent penger etter kjøpet av denne Volvoen. Men bilselgeren nekter å betale før denne vurderingen slettes.

Tapte saken:

«Betaler når dere har slettet negativ omtale»

Lena og Ørjahn Tøllefsen vant over bruktbilforhandleren i forliksrådet. Men bilforhandleren nekter å betale pengene før paret sletter en vurdering av ham.

Publisert Sist oppdatert
BILKJØPER: Ørjahn Tøllefsen.

– Det er absurd og meningsløst, sier Lena og Ørjahn Tøllefsen i Tønsberg.

I juli ble de i en dom fra forliksrådet tilkjent 20.000 kroner i erstatning fra bruktbilforhandleren Drammen Autopartner, fordi det var feil på parkeringsvarmeren på Volvoen som de kjøpte av bilforretningen.

Dommen er nå rettskraftig, og bilforhandleren sier han vil betale pengene han er dømt til å betale.

Men det er et men:

Han setter vilkår om at paret skal slette vurderingen de har gitt av ham på ulike nettsteder hvor kunder kan skrive vurderinger og omtaler.

– Drammen Autopartner selger biler med kjente feil. De gjør ikke opp for seg. Det oppleves som bevisst svindel, skrev paret i sin vurdering.

– Dritt

VURDERINGEN: Dette skrev ekteparet Tøllefsen.

For noen dager siden fikk paret en overraskende tekstmelding fra advokaten til bilforhandleren, hvor kravet om sletting fremsettes:

«Min klient opplyser at de betaler når dere har slettet negativ omtale», skriver advokat Thomas Oftedahl i Fram Advokatfirma til paret.

Bilforhandleren fastholder overfor Motor sitt krav om å kreve sletting før pengebeløpet betales ut.

– Hvorfor skal de slenge ut dritt og usannheter, spør innehaver Zaki Alizade i Drammen Autopartner når Motor ringer, før han fortsetter:

– Det aksepterer jeg ikke.

Motor har skrevet flere artikler om Drammen Autopartner. Marius Jensen mener han ble feilinformert da han kjøpte bil av firmaet, mens Motor tidligere i høst kunne fortelle at Drammen Autopartner selger biler med heftelser.

Ekteparet og bilforhandleren havnet i forliksrådet, fordi paret mente det var flere feil på bilen. De krevde opprinnelig å få erstatning på 61.000 kroner og fikk medhold i ett av punktene om erstatning på 20.000 kroner.

– Målløs

Lena og Ørjahn Tøllefsen er svært overrasket over betalingsnekten.

– Det foreligger ingen vilkår i dommen om at vi må slette kommentaren, sier paret.

De reagerer også på advokaten.

– Vi ble målløse over at en advokat kan synke så lavt. Både bruktbil­forhandleren og advokaten bør forholde seg til dommen, sier de.

Advokat Thomas Oftedahl påpeker overfor Motor at han er forpliktet til å videreformidle synspunkter til klienten sin. Utover det vil han ikke kommentere tekstmeldingen han sendte.

– Opplagt

ADVOKATMELDING: Dette skrev advokaten, og dette svarte ekteparet Tøllefsen.

Lena og Ørjahn Tøllefsen er på langt nær de eneste som har skrevet negative omtaler av Drammen Autopartner. Til Motor sier innehaver Zaki Alizade at slike omtaler skremmer vekk kunder. Han hevder derfor at han også vil kreve erstatning fra Tøllefsen for at han har mistet kunder.

Men det bryr ikke Lena og Ørjahn Tøllefsen seg om. De har sendt kravet til namsmannen for tvangsinndrivelse. Siden dommen ikke inneholder krav om sletting, er de sikre på å få pengene sine gjennom namsmannen.

Det er også bilforhandlerens advokat, når Motor spør ham om hva som skjer når bilkundene går til namsmannen med pengekravet.

– Det er ikke opp til meg å uttale meg om, men det er jo rimelig opplagt hva som skjer da, vedgår Oftedahl.

– Ille

Etter at Motor har intervjuet både innehaveren og advokaten hans, sender advokaten litt senere en tekstmelding til Motor om at innehaveren likevel nå har valgt å betale de 20.000 kronene han er dømt til.

Lena og Ørjahn Tøllefsen bekrefter at de har fått pengene.

– Men det er ille at det må bli en mediesak før bilforhandleren er villig til å betale, sier Tøllefsen.