VENTER PÅ NYE EIERE: Bobiler. Bildet er en ren illustrasjon.
Foto: KNUT MOBERG
Gikk på pengesmell:
Droppet viktig bobil-regel, tapte rettssak
Ekteparet kjøpte bobil til nesten millionen, og tapte rettssaken hvor de krevde heving av kjøpet – fordi de glemte én ting alle bobileiere må huske på.
Vinteren for fem år siden kjøpte et ektepar fra Østerdalen
en nesten ny bobil til 914.000 kroner. Bobilen hadde bare rullet 1700 kilometer
på kjøpstidspunktet, og var i en kort periode eid av en annen kunde.
Tre og et halvt år etter kjøpet oppsto det problemer med fukt
og kondens.
Ekteparet klaget til bobilfirmaet på Romerike, som to
ganger reparerte umiddelbart og kostnadsfritt. Da fuktproblemet etter kjøpernes
syn ikke ble løst etter disse reparasjonene, havnet ekteparet og bobilfirmaet
like før jul i tingretten.
Advokatutgifter
Nå har Romerike og Glåmdal tingrett avsagt dom. Det ble
et sviende nederlag for ekteparet fra Østerdalen.
De fikk ikke heve kjøpet, fordi tingretten mener det ikke
er dokumentert at fukten de nå har problemer med, var der da de kjøpte bobilen
i 2018.
I tillegg til ikke å få heve kjøpet og få tilbake pengene
sine, må de dessuten dekke over en halv million kroner i egne og motpartens sakskostnader.
Disse kostnadene er for en stor del advokatutgifter
Fukttest
Fukt er bobilenes kanskje verste fiende. Derfor sa en
sakkyndig i rettssaken mellom bobilfirmaet og ekteparet fra Østerdalen at det anbefales
at alle bobileiere jevnlig sjekker bobilene sine for fukt.
– Det er påregnelig at det oppstår lekkasjer på bobiler
etter noen år, sa den sakkyndige i retten.
I dommen i saken mellom bobilfirmaet fra Romerike og
ekteparet fra Østerdalen, går det frem at ekteparet skulle fått utført en fukttest
hvert år.
Men slike fukttester har aldri blitt utført på denne
bobilen – fordi kjøperne hevder de ikke var klar over at det måtte gjøres.
Manglende fukttest var én av punktene tingretten listet
opp i dommen, som argument mot at ekteparet skulle få medhold i sitt
hevingskrav.