REGJERINGSKAMERATER? Morten Stordalen, Frp (fra venstre), Trond Helleland, Høyre og Venstres Sveinung Rotevatn.

Borgerlig tørrtrening:

– Avgifter på elbil er ingen vinnersak

Disse tre kan avgjøre fremtiden for bilavgiftene etter valget. – Vi kommer ikke til å sette oss til bordet og si at bilavgiftene skal opp, sier Morten Stordalen (Frp).

Publisert

Stortingskollegene Stordalen, Trond Helleland (H) og Sveinung Rotevatn (V) tørrtrente på en smule bilavgiftsdebatt da Møller Mobility Group inviterte til julegrøt torsdag.

Skjønt, debatt og debatt, de tre partiene er så nær i politikken om bil og samferdsel at emnet knapt blir noen fartsdump i eventuelle regjeringsforhandlinger.

– Jeg står veldig fint plassert mellom Venstre og Frp, sier Helleland – og snakket ikke bare om den fysiske plasseringen på scenen hos Møller.

– Jeg var parlamentarisk leder i Høyre i åtte år, med disse partiene på hver sin side. Og uansett hva vi gjorde, så ble det mer til samferdsel. Jeg opplever at dagens regjering ikke har noen interesse for dette området, så jeg ser fram til høsten. Jeg tror vi får et skifte, så får vi se om det blir Morten (Stordalen og Fremskrittspartiet, red.anm.) som står i midten, sier han.

Hva Frp i førsteposisjon vil bety for elbilenes eksklusive avgiftsregime, gjenstår å se.

Jaggu resultater!

– Vi har brukt mye penger på elbilpolitikken i Norge, men det har jaggu gitt resultater, også. Jeg kjøpte min første elbil i 2012, var ensom i bussfeltet på daglige turer fra Drammen til Oslo og ladet i stikkontakt på Stortinget. Nå er jeg på min tredje elbil, sier Helleland.

Han fremstår ganske sikker på at et regjeringsskifte ikke vil bety store endringer i avgiftene på elbiler.

– Å gå for voldsomme avgifter på elbil er ingen vinnersak, sier han.

Stordalen og Frp ønsker da heller ikke å dynke elbilene med avgifter.

– Vi kommer ikke til å sette oss til bordet og si at bilavgiftene skal opp. Vi fortsetter å jobbe for lavere avgifter på alle drivlinjer. Det er ikke tvil om at elbil-teknologien er kommet for å bli, men det går an å ha begge deler, både elektrisk og forbrenningsmotor, sier han.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Velger det billigste

Morten Stordalen mener forklaringen på hvorfor 94 prosent av nybilkjøperne nå velger elektrisk, er ganske enkel: 

– Folk kjøper det som er rimeligst, det er forklaringen. Men la oss fjerne de fiskale avgiftene på bilene – og få teknologinøytralitet. Det er ikke masse folk som vil kjøpe bensin eller diesel, men det er en god ting å la folk få frihet til å velge. Det vil ikke bety at det blir et ragnarokk med etterspørsel etter bensin og dieselbiler, sier han.

Dét er ikke Sveinung Rotevatn i Venstre overbevist om.

– Jeg har vært bekymret for 2025-målet om 100 prosent elbil, fordi jeg mener man startet innfasingen av moms litt for tidlig. Jeg har fortsatt et håp om 100 prosent, men det kan snu, folk kan begynne å kjøpe fossilbil igjen, sier han.

– Vi har tøffe klimamål i 2030, framskrivningene viser at vi ikke når målene med dagens virkemidler. Da må man finne noen nye. En ny regjering får dårlig tid på seg for å få ned utslippene, sier Rotevatn.

Ikke av seg sjøl

Den tidligere klima- og miljøministeren minner om at den norske elbil-andelen har gått i taket av en grunn:

– Det er ingen ting som kommer av seg sjøl, heller ikke elbilpolitikken og prioriteringene av bilavgiftene. Det er gøy at man har stått fast med målene. Og dét er en viktig grunn til at norske klimautslipp går ned, sier Rotevatn.

Han mener ingen skal skjemme seg over å bruke opp sin fossilbil.

– Men den neste må være nullutslipp, det er poenget. Hvis man skal snakke om frihet og retten til å velge mellom drivlinjer: Retten til å puste frisk luft er også en frihetskamp, sier han.

Rotevatn mener argumentene for elbilene kan sammenliknes med forbudet mot bly i bensin på 1980-tallet og stans i bruk av oljefyrer for vel 10 år siden.

– Noen ganger er fordelen så åpenbar og ulempen så neglisjerbar. Og det er det bedre å bruke gulrøtter og litt pisk enn forbud, for å få tingene på plass, sier han.

PS: Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby tror på en svak bedring av nybilmarkedet i 2025, og spår i «et konservativt anslag» at det vil førstegangsregistreres 130.000 biler neste år. I 2024 ender det trolig noen få tusen biler under 130.000.