Kjell vant bom-konflikt:
Bomselskapet nekter å betale tilbake
Bompengeselskapet tapte i forliksrådet, men nekter å tilbakebetale alle pengene til Kjell Rønning.
Bompengeselskaper
- Flyt er et av syv myndighetsgodkjente utstederselskap,
som utsteder bompengebrikker, og krever inn penger for passeringer. I praksis
er utstederselskapene bompengeselskaper.
- Her er
oversikten over alle utstederselskap, med linker til de enkelte selskapene
man kan tegne bompengeavtale med.
- Fem ulike bompengeselskaper har ansvaret for selve
bomstasjonene i hvert sitt geografiske område. Oversikten
over disse er her.
– Dette bør alle bileiere få vite om, sier Kjell Rønning
i Sarpsborg.
Høsten 2021 solgte han firmabilen som han brukte i
firmaet sitt. En av medarbeiderne hans ringte bompengeselskapet, og sa opp
bompengeavtalen på bilen, ifølge ham.
– Bompengeselskapet bekreftet muntlig at oppsigelsen var
mottatt.
Litt senere samme høst fikk Rønning og firmaet hans en
faktura som han stusset litt på, men som han da konkluderte med var for
resterende passeringer i hans eiertid.
Deretter kom det ingen flere fakturaer på lenge, trolig
fordi den nye eieren av bilen hadde opprettet egen bompengeavtale.
Budbil
Ett år senere, høsten 2022, overfører den nye eieren
bilen fra seg som privatperson til firmaet sitt.
– Dessverre ble bilen da brukt som budbil. Det skulle
vise seg å ikke være heldig for meg, sier Kjell Rønning.
For plutselig dumper det månedlige fakturaer fra bomselskapet på
opp mot over 3000 kroner ned til Rønning. Årsaken er trolig at den nye eieren
sa opp bompengeavtalen på seg selv, og ikke opprettet ny bompengeavtale da
firmaet hans overtok bilen.
Fakturaene Rønning fikk, ble ved en feil betalt av
Rønnings firma, uten at han sjekket godt nok.
Først våren 2023 slår hans nye regnskapsfører alarm.
Frifunnet
Kjell Rønning ser da at fakturaene gjelder bompasseringer
for bilen han solgte nesten to år tidligere og nekter da å betale to fakturaer
som han mottar i mai og juni 2023.
Bompengeselskapet Flyt nekter imidlertid å ettergi, og konflikten
havner i forliksrådet.
Bompasseringene i de to fakturaene utgjorde opprinnelig
3350 kroner, men med omkostninger og gebyrer har bomselskapet Flyts krav økt
til 9400 kroner. På toppen kommer også forsinkelsesrenter og møtegebyr for
forliksrådet.
I en dom fra forliksrådet i Sarpsborg blir Rønning
frifunnet fra å betale disse pengene, med begrunnelse i at bilen har passert
bomstasjoner med en annen bompengebrikke etter at Rønning solgte den.
Bompengeselskapet er uenig i dommen, men aksepterer den.
– Ja, vi er uenige i dommen. Men vi valgte å ikke anke,
bekrefter daglig leder Jahn Erik Stenhaug i Flyt.
Skriftlig bekreftelse
Bompengeselskapet vil imidlertid ikke betale tilbake
16.900 kroner som Rønning og hans firma allerede har betalt i bompenger etter
at bilen ble solgt. Rønning har prøvd å få pengene fra nåværende eier av bilen,
siden det er denne personen som har stått for passeringene. Men Rønning får
ikke kontakt med vedkommende.
15.000 av de 16.900 kronene påløp etter at den nye eieren
overførte bilen fra seg selv til firmaet han drev.
– Med budfirma har han ofte passert bomstasjoner, konstaterer
Rønning – som har gått gjennom alle passeringene.
Han er helt sikker på at bompengeavtalen ble sagt opp da
han solgte bilen, og at han fikk muntlig bekreftelse på det. Men han har det
ikke skriftlig.
Han viser også til at han sa opp avtalen på samme
tidspunkt som mange bompengeavtaler ble overført fra et tidligere firma til
Flyt. Han tror derfor det er en mulighet for at oppsigelsen har glippet i
overføringsprosessen.
Nekter
Bompengeselskapet Flyt er like sikre på at
bompengeavtalen ikke ble sagt opp, og at overføringen ikke har skylden.
Derfor vil bompengeselskapet Flyt heller ikke ettergi
hverken 16.900 kroner, eller 15.000 av disse kronene, selv om forliksrådet har
frifunnet Kjell Rønning for samme type passeringer for 3350 kroner.
Motor har spurt daglig leder Jahn Erik Stenhaug i Flyt om
hvorfor. Han svarer slik:
– Bilen har passert bomstasjoner og utløst bompenger.
Kunden har løpende mottatt fakturaer, og burde sagt opp abonnementet slik at
regningene kunne havnet hos ny eier. Det kan ikke være slik at en bil kan
passere gratis hvis man lar være å si opp abonnementet i forbindelse med
eierskifte.
Rønning rister på hodet over svaret til
bompengeselskapet. Nå vil han gå til forliksrådet igjen, for å få tilbake
16.900 kroner som han mener han feilaktig har betalt.
– Flyt har tapt saken, men vil ikke innrømme feil, og de håper
tydeligvis at jeg gir meg. Men det vil jeg ikke.