BOMPENGER: Trengselsskatt ved Gøteborg. Ser du ikke dette varselet, og ikke får et brev, risikerer du 500 svenske i purregebyr.

Purregebyr på 500 svenske:

Det kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet på E6

Jon Terje Hellgren Hansen fikk 500 svenske kroner i purregebyr da han passerte en bomstasjon i Gøteborg. Det kan du også få, hvis du ikke passer på.

Publisert Sist oppdatert

– Dette fremstår som ganske ekstremt, sier Forbrukerrådet.

Da Jon Terje Hellgren Hansen fra Moss forleden kjørte gjennom Gøteborg, la han ikke merke til skiltene som varslet at han var i ferd med å passere en bomstasjon med rushtidsavgift.

Etter svensketuren fikk han heller ingen brev om passeringen, før det plutselig dukket opp et krav i postkassen på 22 svenske kroner, i tillegg til et purregebyr på hele 500 svenske.

– Jeg fikk sjokk. Først skjønte jeg ikke hva det var. Jeg tenkte at det ikke kan være riktig, sier Hellgren Hansen.

DYRT GEBYR: Bileier Jon Terje Hellgren Hansen må ut med 500 svenske i purregebyr.

 Må selv sjekke

Men gebyret er korrekt ilagt, og svenske transport­myndigheter har gjort alt riktig. Reglene er nemlig slik at bileierne normalt skal få et brev i posten med kravet, uten gebyr.

Men, og her kommer et viktig men:

Dersom du ikke får dette brevet, er du ifølge svensk lov pliktig til selv å sjekke på en nettside om du har utstående krav, og betale dette innen fristen.

Gjør du ikke det, får du et brev med et purregebyr på 500 svenske kroner.

Du får også gebyret dersom du har fått den første regningen, men ikke betaler innen fristen. 

Fikk ikke brev

Reglene står nøye beskrevet her, og bekreftes av utreder Jonny Geidne i Transportstyrelsen, som delvis er det samme som Statens vegvesen.

– Dersom man ikke har fått betalingskravet, må man ifølge svensk lov selv sjekke om man er skyldig penger, sier Geidne.

Jon Terje Hellgren Hansen mener han aldri fikk det første brevet

– Akkurat i denne perioden holdt jeg på å flytte. Brevet kan ha kommet på avveie, sier han.

Ikke Autopass

I motsetning til Norges mange hundre bomstasjoner, er det langt mellom bomstasjonene i Sverige. Det er kun bomstasjoner rundt de to største byene Gøteborg og Stockholm, samt over et par broer. I de to storbyene kalles systemet trängselsskatt.

Men det er vanskelig å forstå systemet og få med seg informasjonen, mener Hellgren Hansen.

– Det er et informasjonsskilt litt før bomstasjonene, og et ved bomstasjonene. Begge er vanskelige å se, synes jeg. Jeg trodde også at passeringer blir belastet Autopass-avtalen.

Men Autopass-brikken gjelder ikke i Sverige. Nordmenn som passerer svenske bomstasjoner, og en del andre, må inn på nettsiden til Epass24 for å sjekke utestående krav, og betale.

GEBYR: Faktura med 500 svenske sure i purregebyr.

23 ganger høyere

Forbrukerrådet har den siste tiden ført en kamp mot høye purregebyrer. Her må de imidlertid gi tapt, fordi purregebyret – eller tilleggsavgiften som det også kalles – er lovfestet i svensk lov.

– Siden gebyret har rettslig forankring, må nordmenn som glemmer å betale avgiften dessverre belage seg på å betale disse sure pengene, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Men han reagerer på størrelsen på purregebyret.

– Dette gebyret er i meste laget, og fremstår som ganske ekstremt gitt overtredelsens art. Hvis du ikke har fått mulighet til å gjøre opp avgiftsfritt, bør du åpenbart slippe å betale gebyret.

Jon Terje Hellgren Hansen har aldri opplevd å få et så høyt purregebyr.

– Purregebyret er jo 23 ganger høyere enn det jeg egentlig skal betale. Det er helt avsindig.

Han eneste lille trøst er at på grunn av god kurs, er de 500 svenske «bare» 480 norske.

Bare 35 kroner

Heldigvis for svenskene, blir ikke de behandlet like strengt i Norge. Riktignok er det langt flere bomstasjoner i Norge, men purregebyret er en brøkdel.

– Varsel- og inkassogebyrer varierer avhengig av det respektive lands lovgivning. For svensker er det gebyr på 35 kroner ved varsel, opplyser kommunikasjonsrådgiver Arne-Petter Lorentzen hos Fjellinjen.

Thomas Iversen i Forbrukerrådet rister litt på hodet av forskjellene.

– Forskjellene er svært store, og vitner om forskjellige avgiftsmessige prioriteringer i veisektoren.

  • PS: Jon Terje Hellgren Hansen jobber for Motor som videojournalist.

Mest lest på Motor.no: