SATSER BREDT: Oliver Zipse, administrerende direktør i BMW, satser på en rekke ulike drivlinjer og drivstofftyper. Med elbiler, hydrogenbiler og fossilbiler som kan kjøre på bensin- og dieselalternativer med lavt utslipp.

Er forberedt:

BMW er positive til EUs utslipps­krav

BMW sier de har tilpasset seg de nye utslippskravene som kommer neste år, men mener et forbud mot biler med forbrenningsmotor fra 2035 er feil strategi. 

Publisert

Flere bilprodusenter og politikere har den senere tiden uttrykk motstand mot de nye EU-regulativene som trår i kraft neste år, som har strengere krav for det samlete utslippet fra de nye bilene som selges.

BMW og administrerende direktør i Oliver Zipse, er ikke en av dem.

– Vi har kjent til målene for 2025 siden 2019. Vi har tilpasset vår modellpolitikk deretter og ytterligere økt effektiviteten til drivlinjene, sier Zipse til Automotive News (for abonnenter).

Har du lest disse sakene fra Motor?

Handler om mer enn elbiler

Han mener reduksjonen i CO₂-utslipp ikke bare handler om elektromobilitet. Det gjelder at alt utformes for bedre effektivitet, som bremser, drivlinjer og aerodynamikk. 

Les også:  Så mye må Europas bilselskaper kutte for å unngå bøter

– Nesten alle BMWs forbrenningsmotorer bruker nå 48-volts teknologi. Produsentene må investere på forhånd for noe slikt. Vi ser ingen grunn til å utsette CO₂-målene for 2025.

NYE LINJER: Neste år kommer BMW med det de ser på som neste generasjon elbiler, kalt Neue Klasse.

Zipse er mer negativ til det bebudete totalforbudet mot forbrennings­motorer i 2035 i EU.

– Teknologinøytralitet er nøkkelen til Europas konkurranseevne. EU trenger en politikk som skaper rammebetingelser for å fremme fremgang og økonomisk vekst, ikke innføre ytterligere hindringer.

Han mener forbudet er det motsatte av en slik politikk.

Begrensende

– Det begrenser vellykkede teknologier, men skaper ikke tilstrekkelige investeringer i strategier og teknologier for å nå Europas klimamål.

I stedet foreslår Zipse at løsningen burde være en bedre samkjøring av de forskjellige reguleringene.

– CO₂-reguleringen for nye biler er adskilt fra fornybardirektivet, som regulerer CO₂-balansen i drivstoff. Hvorfor får ikke petroleumsindustrien mer ambisiøse CO₂-mål for drivstoff?

Det ville, ifølge Zipse, øke satsningen på drivstoff med lite eller ingen utslipp, som E25 og HVO100-diesel. Han trekker overfor Automotive News fram at BMW fra nyttår skal levere alle dieselbiler som er laget i Tyskland med fabrikksfylt HVO100.

– Den såkalte første fabrikkfyllingen er ikke en full tank med drivstoff, men den vil vise kundene at HVO100 er en fullt fungerende diesel-erstatning, men med 90 prosent lavere CO₂-utslipp totalt.

Flere saker med BMW: