BMW har siden 2022 hatt et pilotprosjekt ved sitt største anlegg i Europa, i Dingolfing i Tyskland.
Her har bilene selv kjørt av samlebåndet, uten sjåfør, langs en rute på mer enn én kilometer. Fra de to monteringshallene, gjennom «den korte testbanen», til anleggets ferdigstillingsområde.
– Automatisert kjøring i fabrikk optimaliserer vår produksjonsprosess og gir betydelige effektivitetsgevinster for vår logistikk. Derfor vil vi raskt rulle ut denne teknologien i hele vårt produksjonsnettverk, sier Milan Nedeljković, medlem av BMW AGs styre med ansvar for produksjon, i en pressemelding.
I tillegg til BMW 5-serie og 7-serie i Dingolfing, brukes denne teknologien nå også for MINI Countryman og andre BMW-modeller i Leipzig.
Sensorstyrt
Kjøringen er styrt av sensorer installert langs ruten, som skal være Europas største Lidar-infrastruktur, og som benytter en eksternt generert miljømodell og en ekstern bevegelsesplanlegger.
Uavhengig av kjøretøyets utstyrsvalg styrer systemet de automatiserte bevegelsene ved hjelp av moderne skyarkitektur.
Systemet er nå CE-sertifisert og skal rulles ut ved flere anlegg.
Planen er at anlegget i Leipzig skal innføre automatisert kjøring for rundt 90 prosent av BMW- og Mini-modellene som produseres der. Så skal fabrikken i Regensburg og Oxford følge etter i 2025.
Det nye anlegget i Debrecen, Ungarn, vil også ta i bruk denne teknologien fra den offisielle oppstarten av serieproduksjonen.
Selvkjøringen er ikke bare et effetiviseringsgrep, det skal også brukes aktivt i utviklingen av autonome kjøretøy.
– I løpet av de neste ti årene vil vi registrere flere millioner testkilometer med automatisert kjøring i fabrikk kun i vårt produksjonsnettverk, sier Nedeljković.