VINNER: Renault 5 er kåret til årets bil i Europa.

Årets bil i Europa:

«På tide å stille spørsmål ved Euro NCAP»

En drøy måned etter en skuffende kollisjonstest, blir Renault 5 kåret til årets bil i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Det er Euro NCAP som er problemet – ikke bilen. Det mener Norges representant i juryen, Fred Magne Skillebæk i Elbil24. 

Han er en av 60 journalister fra 23  land som deltar i kåringen – og hadde selv Renault 5 på første plass.

– Jeg hadde to favoritter: Renault 5 og Kia EV3. Det var x-faktoren som til sist avgjorde. Renaulten kjører fantastisk godt, og for oss litt eldre, minner den om Golf GTI og Peugeot 205 GTI, sier han til Motor.

Vi prøvekjørte Renault 5 i oktober i fjor. Og som de fleste andre, ble vi begeistret (les saken her).

Prestisjenederlag

Renault 5 fikk altså bare fire av fem stjerner i krasjtesten hos Euro NCAP like før jul. 

Sikkerheten betegnes som tilstrekkelig, men modellen trekkes blant annet for mangel på kollisjonspute mellom forsetene, for å forhindre at passasjerene rammer hverandre under en krasj, samt at bilens innebygde sikkerhetssystemer ikke er av de beste. 

I alle år har alt annet enn fem stjerner i denne testen vært et tungt prestisjenederlag for bilprodusentene. 

Ikke minst har tidligere Renault-modeller gjort det bra i denne testen – og de fem stjernene er brukt for alt de har vært verdt i markedsføringen.

OMSVERMET: Kia EV3 ble stemt fram til 2. plass i kåringen.

Ulike retninger

Vi i Motor slo fast at hvis Renault likevel vant kåringen, måtte det stilles spørsmål både ved troverdigheten til juryen og relevansen til Euro NCAP. 

Skillebæk er tydelig på at Euro NCAP er problemet her.

– Skal man få fem stjerner i dag, må man implementere så mye dyrt utstyr i bilene at man knapt får solgt dem. Dette er tema hos alle bilprodusentene. Euro NCAP og bilbransjen går i ulike retninger, og det er på tide å stille spørsmål ved Euro NCAP, sier Skillebæk. 

Feil premiss?

Han påpeker også at av de sju bilene som endte i finalen, er bare Renault 5 testet av Euro NCAP.

– Det er ikke sånn lenger at alle forventer fem stjerner. Skulle vi hatt dette som premiss, kunne vi endt opp uten biler i finalen, fastslår Skillebæk.