Bilen manglet navigasjon:

Før kjøperen klaget, gjorde han dette

Da bilkjøperen oppdaget at bilen han hadde kjøpt likevel ikke hadde navigasjon, tok han skjermbilde av annonsen før han klaget. Det ble avgjørende.

Publisert

Bilkjøperen fra Nordmøre kjøpte en fire år gammel Ford Focus for 520.000 kroner. Ifølge salgsannonsen skulle Forden ha navigasjonssystem. Men kort tid etter overtakelsen oppdaget kjøperen at bilen likevel ikke hadde navigasjon.

Bilen ble kjøpt av en annen privatperson gjennom bilfirmaet Autolinq, som formidlet bilen. Bilkjøperen klaget til sistnevnte i en epost.

To dager senere svarte Autolinq:

– Vi kan ikke se at det står «navigasjon» i utstyrslista på denne annonseteksten, skrev Autolinq.

Tok skjermbilde

I mellomtiden har annonsen trolig blitt slettet.

Bilkjøperen fant i hvert fall ikke igjen annonsen, og konkluderer i sin henvendelse til forbrukermyndighetene med at salgsannonsen må ha blitt slettet etter første henvendelse til bilfirmaet.

Men bilkunden hadde vært forutseende og tatt skjermdump av annonsen før han klaget – en kopi av skjermbildet.

– I utstyrslista står det «navigasjonssystem». Se vedlagte bilde, svarte bilkjøperen til Autolinq.

– Avgjørende vekt

Dette skjermbildet ble avgjørende i kjøperens klagesak mot den private selgeren og bilformidlingsfirmaet.

Bilkjøperen har også innhentet et prisoverslag for hvor mye det vil koste å installere navigasjonsanlegg. Det koster 37.000 kroner, ifølge et firma som tilbyr slikt.

Forbrukerklageutvalget, som avgjør tvister etter blant annet bruktbilhandel, har vedtatt at bilkjøperen skal få denne summen, 37.000 kroner, i erstatning fra den private selgeren.

– Forbrukerklageutvalget legger til grunn at bilen ikke har navigasjonssystem, men at det i salgsannonsen fremgikk at bilen var utstyrt med dette. Det er lagt avgjørende vekt på kjøperens dokumentasjon, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Autolinq gikk fri, siden de i annonsen uttrykkelig skrev at de kun formidler bilen, og at det er den private selgeren som har ansvaret.

– Stemmer ikke

Motor har kontaktet Autolinq og spurt hva som ble gjort med annonsen etter at bilkunden klaget.

Bilfirmaets eier Henrik Aune sier at det ikke stemmer at annonsen ble slettet.

– Etter salg vil det etter en stund ikke være mulig å få opp annonsene, sier han til Motor.

Han hevder også at kjøperen i ettertid har fått oversendt annonsen, hvor det fremkommer at bilen ikke har navigasjon. Men ifølge Forbrukerklageutvalgets vedtak har bilkjøperen ikke fått dette.