NULLER IKKE UT: Finansminister Trygve Slagsvold Vedum utenfor statsrådsboligen i forbindelse med tilleggsproposisjon for statsbudsjettet.

Statsbudsjettet:

Bilistene får CO2-rabatt, men pumpeprisen skal fortsatt opp

Ap-Sp-regjeringen går inn for at bilistene i stor grad skal skjermes for økt CO2-avgift. Men avgiftsøkningen nulles ikke helt ut.

Publisert Sist oppdatert

Den nye regjeringen gjør ingen endring i de borgerliges forslag om å øke CO2-avgiften med 28 prosent.

Men bilistene skal i stor grad kompenseres for økningen.

Det går fram av Ap-Sp-regjeringens forslag til endringer i den borgerlige regjeringens budsjettforslag for 2022.

Totalt en økning

Kompenseringen skal skje i form av redusert veibruksavgift og trafikkforsikringsavgift.

I veibruksavgiften er det i hovedsak biodrivstoffkomponenten som kuttes.

Samlet sett vil drivstoffavgiftene likevel øke noe.

For bensin blir det snakk om en økning på 12 øre fra 2021-nivå, mens det for diesel blir en økning på 13 øre fra 2021.

Med Solberg-regjeringens budsjettforslag ville avgiftsøkningen for bensin og diesel ha blitt om lag tre ganger så stor.

Ifølge E24 vil engangsavgiften ved kjøp av diesel-, bensin- og hybridbiler bli hevet.

Ladehybridforslaget består

Som Motor tidligere har skrevet, vil det bli en markant endring i avgiftene for ladbare hybrider, på grunn av et økt krav om elektrisk rekkevidde.

Beslutningen faller ikke i god jord hos NAF:

– Folk som har bestilt en ladbar hybrid i høst, og som får den levert over nyttår, får med dette forslaget en kraftig avgiftssmell. Det dreier seg om 40–80.000 kroner per bil og gjelder 10–15.000 biler, sier NAFs administrerende direktør Stig Skjøstad.

I en felles pressemelding med Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Norges Bilbransjeforbund (NBF) går NAF inn for å få Stortinget til å utsette avgiftsinnføringen et halvt år

Dette av hensyn til forutsigbarhet for forbrukeren.

– Vi forstår at disse avgiftene kommer, men det må være en viss forutsigbarhet for både kjøpere og selgere, sier Erik Andresen, administrerende direktør i BIL.

– Dette kan ikke bli stående, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.

Les også: Utsetter moms på dyre elbiler

Les også: Regjeringen vil bruke mer på hurtigladere til elbiler