UTEN KROK: Kia e-Niro da Motor testet bilmodellen i 2019.
Arkivfoto
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
– Det går inn på meg at kunden har fått så dårlig behandling, sier innehaveren av bruktbilforhandleren.
Bilforhandleren
Moss Bilsenter annonserte en to år gammel Kia E-Niro med opplysning om at den
skulle ha hengerfeste.
Det
var en viktig forutsetning for hun som endte med å kjøpe bilen, en kvinne fra
Romerike. Derfor ble hun overrasket da hun skulle hente bilen som hun hadde
betalt 343.000 kroner for, og oppdaget at hengerfestet manglet.
Bilforhandleren
beklaget, og lovet å ettermontere.
Sjekket
grensene
Noen
dager senere kunne kjøperen hente bilen med tilsynelatende nymontert
hengerfeste. Men problemene var ikke over for kvinnen.
Da
hun skulle bruke hengerfestet for første gang, sjekket hun vektgrensene for
bilen, slik at hun ikke skulle gjøre noe galt. Da fikk hun seg en ny
overraskelse:
Bilen
hun hadde kjøpt, var ikke godkjent for å trekke tilhenger.
0
kilo
Hun
kontaktet Statens vegvesen og fikk et tydelig, skriftlig svar:
–
I typegodkjenningen for bilen står det 0 kilo både på tilhengervekt og vertikal
koplingslast. Du kan ikke montere tilhengerfeste på bilen, var den klare
meldingen fra vegvesenet.
Hengerfestet
var altså ulovlig montert.
Ikke
bare var det ulovlig, Det var heller ikke et hengerfeste, skulle det vise seg.
Kvinnen
avdekket, med hjelp av advokaten sin, at det allerede påmonterte hengerfestet bare
var en lastekrok for sykkelstativ – og altså ikke et tilhengerfeste.
40.000
kr
Men
nå var det ikke lenger noe hjelp å få fra bruktbilforhandleren.
Moss
Bilsenter hevdet i en epost til kunden, som Motor har lest, at bilen er
godkjent for å trekke henger. De insisterte også på at det er et hengerfeste,
og ikke en lastekrok, som er montert.
Da
klaget bilkjøperen til forbrukermyndighetene. Forbrukerklageutvalget har nå vedtatt
at bilforhandleren skal betale henne 40.000 kroner tilbake.
–
Det er ikke bestridt at bilen manglet hengerfeste. Opplysningen i annonsen om
at dette skulle
medfølge, er således uriktig. Videre legger utvalget til grunn at bilen ikke er
godkjent for
å kunne trekke henger, jamfør uttalelsen fra Statens vegvesen, skriver
Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Svarte
ikke
Bilforhandleren
har ikke svart på henvendelser verken fra Forbrukertilsynet eller
Forbrukerklageutvalget.
Motor
har spurt dem om hvorfor de monterte en lastekrok på en bil som ble markedsført
med tilhengerfeste, men som ifølge vegvesenet ikke er godkjent for å trekke
tilhenger.
Moss
Bilsenter er en bilforhandler som de siste årene har omsatt biler for mellom
200 og 300 millioner kroner årlig. Kristian Andreassen er oppført som daglig
leder og deleier, og er rask med å svare Motor når vi kontakter ham.
–
Beklager
Han
svarer ikke på hvorfor krok ble montert på en bil som ikke kunne ha verken
krok eller hengerfeste. Men han beklager kundebehandlingen.
–
Jeg har ikke vært kjent med denne saken før dommen forelå, fordi selgerne har
håndtert egne kundeklager, skriver Andreassen i en epost.
Virksomheten
i Moss Bilsenter er avviklet i år. I samme lokaler har Andreassen i stedet startet
opp en avdeling av Dahles Auto, som er Østfolds største bilforhandler.
–
Med den informasjonen jeg nå har, ser jeg at dette er en sak som burde vært
håndtert på en helt annen måte. Kunden skulle fått tilbud om kompensasjon og
sluppet den lange prosessen for å få erstatning, skriver Andreassen, og legger
til:
–
På vegne av Moss Bilsenter beklager jeg dårlig kundebehandling. Det går inn på
meg å vite at en kunde som viste oss tillit ved å kjøpe bil hos oss, har fått
så dårlig behandling, skriver Andreassen.