UTEN KROK: Kia e-Niro da Motor testet bilmodellen i 2019.

Beklager kundebehandling:

Manglende hengerfeste var bare begynnelsen

– Det går inn på meg at kunden har fått så dårlig behandling, sier innehaveren av bruktbilforhandleren.

Publisert

Bilforhandleren Moss Bilsenter annonserte en to år gammel Kia E-Niro med opplysning om at den skulle ha hengerfeste.

Det var en viktig forutsetning for hun som endte med å kjøpe bilen, en kvinne fra Romerike. Derfor ble hun overrasket da hun skulle hente bilen som hun hadde betalt 343.000 kroner for, og oppdaget at hengerfestet manglet.

Bilforhandleren beklaget, og lovet å ettermontere.

Sjekket grensene

Noen dager senere kunne kjøperen hente bilen med tilsynelatende nymontert hengerfeste. Men problemene var ikke over for kvinnen.

Da hun skulle bruke hengerfestet for første gang, sjekket hun vektgrensene for bilen, slik at hun ikke skulle gjøre noe galt. Da fikk hun seg en ny overraskelse:

Bilen hun hadde kjøpt, var ikke godkjent for å trekke tilhenger.

0 kilo

Hun kontaktet Statens vegvesen og fikk et tydelig, skriftlig svar:

– I typegodkjenningen for bilen står det 0 kilo både på tilhengervekt og vertikal koplingslast. Du kan ikke montere tilhengerfeste på bilen, var den klare meldingen fra vegvesenet.

Hengerfestet var altså ulovlig montert.

Ikke bare var det ulovlig, Det var heller ikke et hengerfeste, skulle det vise seg.

Kvinnen avdekket, med hjelp av advokaten sin, at det allerede påmonterte hengerfestet bare var en lastekrok for sykkelstativ – og altså ikke et tilhengerfeste.

40.000 kr

Men nå var det ikke lenger noe hjelp å få fra bruktbil­forhandleren.

Moss Bilsenter hevdet i en epost til kunden, som Motor har lest, at bilen er godkjent for å trekke henger. De insisterte også på at det er et hengerfeste, og ikke en lastekrok, som er montert.

Da klaget bilkjøperen til forbrukermyndighetene. Forbruker­klageutvalget har nå vedtatt at bilforhandleren skal betale henne 40.000 kroner tilbake.

– Det er ikke bestridt at bilen manglet hengerfeste. Opplysningen i annonsen om at dette skulle medfølge, er således uriktig. Videre legger utvalget til grunn at bilen ikke er godkjent for å kunne trekke henger, jamfør uttalelsen fra Statens vegvesen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Svarte ikke

Bilforhandleren har ikke svart på henvendelser verken fra Forbrukertilsynet eller Forbrukerklageutvalget.

Motor har spurt dem om hvorfor de monterte en lastekrok på en bil som ble markedsført med tilhengerfeste, men som ifølge vegvesenet ikke er godkjent for å trekke tilhenger.

Moss Bilsenter er en bilforhandler som de siste årene har omsatt biler for mellom 200 og 300 millioner kroner årlig. Kristian Andreassen er oppført som daglig leder og deleier, og er rask med å svare Motor når vi kontakter ham.

– Beklager

Han svarer ikke på hvorfor krok ble montert på en bil som ikke kunne ha verken krok eller hengerfeste. Men han beklager kundebehandlingen.

– Jeg har ikke vært kjent med denne saken før dommen forelå, fordi selgerne har håndtert egne kundeklager, skriver Andreassen i en epost.

Virksomheten i Moss Bilsenter er avviklet i år. I samme lokaler har Andreassen i stedet startet opp en avdeling av Dahles Auto, som er Østfolds største bilforhandler.

– Med den informasjonen jeg nå har, ser jeg at dette er en sak som burde vært håndtert på en helt annen måte. Kunden skulle fått tilbud om kompensasjon og sluppet den lange prosessen for å få erstatning, skriver Andreassen, og legger til:

– På vegne av Moss Bilsenter beklager jeg dårlig kundebehandling. Det går inn på meg å vite at en kunde som viste oss tillit ved å kjøpe bil hos oss, har fått så dårlig behandling, skriver Andreassen.