Bilprodusentene vil at vi kjøper originale tilhengerfester, og ikke uoriginale.
Først var Toyota Norge som de eneste klare på at bileierne kan bruke uoriginale hengerfester. Deretter modererte de seg, og legger seg nesten på linje med de fleste andre.
Se mer om dette lengre ned.
Også de andre bilprodusentene vil helst at vi kjøper originale hengerfester.
Volvo Norge sier at Volvoer fra modellår 2021 har samme
utfordringer med uoriginale tilhengerfester som Ole Aalde Nyhagens VW ID.4.
Også flere andre importører fraråder uoriginale kroker.
Det får Martin Eriksson i Bruktbilgruppen til å riste på
hodet.
– Dette er veldig uheldig. Fabrikkene bestemmer hva som
kan monteres på bilene, sier Eriksson, som er daglig leder i Bruktbilgruppen, bransjeorganisasjonen
for 500 bruktbilforhandlere.
– Signalene vi får fra medlemmene våre, er at hvis
garantien skal gjelde på nye biler, må utstyr være originalt, og arbeidet må
være gjort av et merkeverksted. Hvis ikke vil utstyret ikke fungere, sier han.
Tar kjøkkenveien
– Det er ikke slik at man tvinges til å bruke
merkeforhandler, slik det påstås, sier Øyvind Rognlien Skovli, direktør for
kommunikasjon og samfunnskontakt hos Møller Mobility Group, som importerer
blant annet Skoda, Audi og Volkswagen.
Han tar kjøkkenveien for å forklare hva han mener:
– For å bruke et bilde på dette, så blir det som om man
som kunde bestiller hus fra en entreprenør, men bestiller kjøkkenet fra en
alternativ leverandør. Det står man fritt til, men da er det
kjøkkenleverandøren selv som må stille opp om det er feil på kjøkkenet, sier
han.
Annonse
– Originalt lettest
Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF er klar på at ved
kjøp av uoriginalt tilhengerfeste, eller annet utstyr på bilen, må det være
kompatibelt «på alle vis», slik at bileierne ikke får problemer.
– Kjøp av originalt er derfor det letteste, men normalt
også det dyreste, og det gir begrensninger for bilkjøperne, sier Bergerud.
Han understreker at dersom man kjøper uoriginalt, må
selgeren opplyse at det kan bli ekstra kostnader når styreenheten for
hengerfestet må registreres og programmeres via bilfabrikken.
Det kan se ut som om de fleste nybilkjøperne har kommet
til samme erkjennelse som Bergerud i NAF.
Både Volvo Norge og Bertel O. Steen
opplyser at nesten alle kundene deres kjøper originale hengerfester.
Norges Bilbransjeforbund, som organiserer alt fra nybilforhandlere
til bruktbilverksteder, påpeker at hengerfester og andre deler ikke trenger å
være originalt for å være kompatibelt.
– Kompetansen må være til stede, men mange frie
verksteder har nødvendig kompetanse, og kan få tak i tilpassede deler,
inkludert originale deler, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i
bilbransjeforbundet.
Øyvind Knudsen, kommunikasjonsdirektør for Hyundai Norge,
påpeker at hvem som helst kan kjøpte Hyundais originale deler.
– Vi gjorde
faktisk tilpasninger i fjor, som gjør det lettere for andre forhandlere og
verksteder å bestille våre originale deler. Tredjepartsverksteder kan altså fint
få tak i originale deler, som de kan montere på våre biler, sier han.
Annonse
Oppgitt
Utfordringene med moderne biler gjør at små bruktbilforhandlere
gir litt opp. I hvert fall Kalbakken Bil i Oslo, som solgte bilen og det uoriginale
hengerfestet som havnet i Forbrukerklageutvalget.
– Det er og har vært normalt å ettermontere hengerfester
på biler, sa daglig leder Ali Nawaz da vi første gang snakket med ham.
Etter å ha tenkt seg om, og opplevd problemene montering
av et uoriginalt hengerfeste har skapt for ham, sier han:
– Merkeforhandleren i min sak mener det ikke lar seg
gjøre på en god måte å kode inn hengerfestet igjen etter oppdateringer, når
hengerfeste er uoriginalt. Da er å bytte til originalt hengerfeste den eneste
måten å løse dette på.
Dette sier importørene for 17 bilmerker, inkludert de
aller fleste av de største, om uoriginale hengerfester, og annet uoriginalt
utstyr:
Volvo:
Volvo Norge bekrefter at det kan bli de samme problemene
med uoriginale hengerfester på nye Volvoer, som det Volkswagen-kunden Ole Aalde
Nyhagen har.
– Ja, en lignende problemstilling vil kunne oppstå for
kunder med Volvo-biler fra modellår 2021 og fremover, sier kommunikasjonssjef
Erik Trosby i Volvo Norge, gjennom sin kommunikasjonsrådgiver Henrik Juel Teige
– og fortsetter:
– Disse bilene drives av programvare som jevnlig
oppdateres og forbedres gjennom trådløse oppdateringer. Et uoriginalt
hengerfeste vil potensielt føre til at bilen ikke klarer å motta disse
oppdateringene. Den beste måten å løse det på, er å fjerne det uoriginale
hengerfestet, og installere et originalt hos en av våre forhandlere.
Toyota:
Toyota Norge er først svært konkret i sitt svar:
– Vi har ikke hatt utfordringer med uoriginale hengerfester, og vi har et godt samarbeid med produsentene av disse. De lager produkter som er tilpasset våre biler, sa informasjonssjef Espen Olsen.
Noen dager etter publisering, sier han dette:
– Vi presiserer at vi ikke kan garantere for funksjonaliteten til uorginale tilhengerfester, verken nå eller i fremtiden, som ikke er levert av Toyota-forhandleren, sier Olsen, og fortsetter:
– Vi har per i dag avtale med kun én produsent av uoriginale tilhengerfester, som et supplement til vårt utvalg hos forhandleren. Produkter fra denne leverandøren er kompatible med våre biler og tilfredsstiller alle våre krav og omfattes av Toyota-garantien.
Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, Opel, DS og
Smart:
– Når det gjelder hengerfeste, skjer det mye
kommunikasjon digitalt mellom bil og styring til hengerfeste, og uoriginalt
utstyr kan forstyrre eller ødelegge for andre styreenheter og systemer i bilen,
sier kommunikasjonsrådgiver Ranveig Sønju hos Bertel O. Steen, som importerer
en rekke bilmerker til Norge, blant annet Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën
og Opel.
Sønju sier programvaren i bilene deres er testet og
godkjent for deres hengerfester, og bilprodusentene har ikke mulighet til å ta
høyde for uoriginalt tilleggsutstyr når programvare utvikles.
– Uoriginale, ettermonterte hengerfester kan benyttes på
flere av våre biler, men da er det produsenten av dette hengerfestet som må
garantere for funksjonen. Dette er på lik linje med annet ettermontert utstyr.
Vi kan kun garantere for det utstyret som er utviklet for våre biler, av våre
fabrikker, sier hun.
Volkswagen, Skoda, Audi og Cupra:
Møller importerer blant annet Volkswagen, bilmerket til
Ole Aalde Nyhagen, som fikk så store problemer med uoriginalt hengerfeste på
sin ID.4.
– Originale deler som ettermonteres, for eksempel
tilhengerfester, blir tilpasset bilen når produsentens database blir oppdatert
med bilens nye utstyr. Da oppstår ikke de utfordringene vi ser i saken til
Nyhagen, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli hos Møller Mobility
Group, som i tillegg importerer blant annet Audi og Skoda.
Rognlien Skovli fortsetter:
– Vår anbefaling til kunder som vil ettermontere uoriginalt
utstyr, er at de først konsulterer en autorisert merkeforhandler for hvilke
konsekvenser det kan ha. Moderne biler er utstyrt med mye elektronikk og
programvare. Det inkluderer egne styreenheter for hengerfester.
MG:
MG-importøren Norwegian Mobility Group sier at per i dag
skal det i utgangspunktet ikke bli noen garantiproblemer med et uoriginalt
tilhengerfeste.
– Men det er ikke sikkert alle
funksjoner er til stede på et uoriginalt koblingssett. Er det feil på et feste
som er levert gjennom en annen leverandør, er det leverandøren som står for
garantien på dette, inkludert følgeskader som for eksempel rust eller feil
belastning, sier Dag Asbjørnsen, kommersiell direktør i Norwegian Mobility
Group.
Hyundai:
– Vi kan kun gå
god for at de delene vi selv tilbyr, holder den høye kvalitetsstandarden som vi
krever. Dermed kan vi ikke gå god for at tredjepartsløsninger fungerer som de
skal. Det må være opp til den enkelte produsenten å kvalitetsteste og
verifisere at produktene deres er gode nok, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind
Knudsen i Hyundai Norge.
Ford:
– Ved å kjøpe uoriginalt, vil det alltid være en risiko
for at man kan miste noe av den tiltenkte funksjonaliteten som er utviklet og
testet av produsent på originalt tilbehør, sier informasjonsdirektør Anne
Sønsteby i Ford Motor Norge, og fortsetter:
– Merkeforhandler og produsent kan heller ikke stå inne
for kvaliteten eller kompatibiliteten på tilbehør kjøpt på det åpne markedet, fordi
det utvilsomt finnes tilbehør som ikke er testet i forhold til produktet det
skal settes på.
Nissan:
– På generelt grunnlag vil vi som importør anbefale
originalt utstyr, og ikke minst at kunden følger serviceprogrammet til enhver
tid. Hvis kunden gjør dette, vil man unngå slike situasjoner, sier Stian
Thrane, Nissans kommunikasjonssjef for Norge.
PS!
Motor har også spurt Tesla Norge. Men som den
eneste importøren av de større, har Tesla Norge ikke besvart Motors
henvendelse.