HAVARERTE: Bare tre uker etter kjøpet havarerte bilen til Erland Breivik.
Foto: PRIVAT
Erland kjøpte bruktbil på «outlet»:
Bilen fra Birger N. Haug havarerte etter tre uker
Erland Breivik kjøpte bruktbil fra en av landets største bilforhandlere. Bare tre uker senere havarerte bilen. Alt kan skje med bruktbiler, vedgår Birger N. Haug.
– Jeg prøvde å få til en minnelig løsning med
forhandleren. Men Birger N. Haug var helt steile. De ville ikke være med på noe,
forteller Erland Breivik i Sandnes.
Vinteren 2023 kjøpte han en brukt Volkswagen Touareg fra
Birger N. Haug. Da han skulle hjem fra jobben litt over tre uker senere, fikk
han plutselig ikke start på bilen.
Det viste seg at veivakselen hadde knekt, og at
venstre side av motoren satt fast. Dessuten var turboen defekt. Et lokalt
bilverksted konstaterte at både motoren og turboen må skiftes, til en kostnad
av 135.000 kroner.
Breivik betalte få uker tidligere 182.000 kroner for den
11 år gamle bilen.
5000 biler
Birger N. Haug er blant landets største bilforhandlere,
med syv bilhus i og rundt Oslo. De selger årlig mellom 4000 og 5000 bruktbiler,
i tillegg til et stort antall nye biler.
Bilforhandleren er Norges største Nissan-forhandler.
De siste årene har bilforhandleren satset på å selge
biler gjennom et konsept de og andre bilforhandlere kaller «outlet». Der selges
biler blant annet med reduserte reklamasjonsrettigheter, uten garanti, og uten
at det tas tilstandsrapport. Birger N. Haug mener tilstandsrapporter på
bruktbiler er for kostbart.
Ville ikke
Bilen til Erland Breivik ble solgt med disse
betingelsene. Da han forsøkte å få til en minnelig løsning, avslo
bilforhandleren alle løsningsforslag.
– Først foreslo jeg at jeg skulle kjøpe inn motor, og
frakte både bil og motor til dem, slik at de kunne skifte motor. Senere prøvde
jeg å få dem med på å gi meg et prisavslag på 75.000 kroner.
Han kontaktet også meklingsfirmaet Mekle, som forsøkte å
mekle mellom partene, før han brakte saken inn for forliksrådet.
Men Birger N. Haug ville ikke være med på noen løsninger, hverken hos meklingsfirmaet eller i forliksrådet.
– De sa bilen ikke hadde reklamasjonsrettigheter,
forteller Breivik.
Forliksrådet var ikke enig, og avsa dom hvor Breivik fikk
medhold i at kjøpet skal heves, og at han skal få tilbake kjøpesummen.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Saksøkte Breivik
Birger N. Haug svarte da med å saksøke Breivik. I
Ringerike, Asker og Bærum tingrett krevde bilforhandleren at de skulle
frifinnes for alle krav, og at Breivik skulle betale alle deres utgifter.
Men i en klar dom har Breivik fått fullt medhold i at
kjøpet skal heves, og at Birger N. Haug skal betale hans sakskostnader.
Tingretten mener bilen var i dårligere stand enn det
Breivik burde forventet, og at Birger N. Haug ikke informerte ham godt nok om
bilens tilstand.
Sjokkert
I retten hevdet Birger N. Haug, ifølge dommen, at biler
som selges gjennom deres «outlet»-konsept, kan ha feil som det i ytterste fall
ikke vil være regningssvarende å reparere.
Med andre ord: Kunder kan ende opp med å kjøpe biler som
etter kjøpet hverken kan brukes eller repareres.
Erland Breivik er sjokkert.
– Da bør bilene heller selges som reparasjonsobjekter.
Bilen jeg kjøpte, fremsto i annonsen som en bra bil. De skrev at det nylig var
tatt service, og at den var EU-godkjent.
Birger N. Haug hevder i annonsene sine at «outlet»-bilene
er billigere. Det synes ikke Breivik, som undersøkte markedet før kjøp.
– Bilen jeg kjøpte var egentlig dyr.
– Hvorfor kjøpte du den da?
– På grunn av tryggheten ved å kjøpe fra forhandler.
Kritiske
Både Forbrukerrådet, NAF og Norges Bilbransjeforbund er
kritiske til «outlet»-konseptet, hvor biler selges med reduserte
forbrukerrettigheter, og uten at det tas tilstandsrapport av bilene.
– Tilstandsrapport er bra for kunden og for forhandleren.
Vi oppfordrer til alltid å benytte tilstandsrapporter, har Egil Steinsland,
kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund, tidligere uttalt
til Motor.
I samme artikkel har salgsdirektør Espen Hovde i Birger
N. Haug forklart hvorfor de dropper garanti og tilstandsrapporter og selger
biler med reduserte rettigheter.
Uenige
Motor har spurt Birger N. Haug om kundene virkelig må
regne med at alt kan skje med biler som de kjøper, også at de i ytterste fall
kan oppleve at det er feil på bilene som det ikke vil være regningssvarende å
reparere, slik Birger N. Haug er referert på i tingrettsdommen.
– Ja, svarer Espen Hovde, salgsdirektør for bruktbil hos
Birger N. Haug, og utdyper:
– På biler med hull i servicehistorikken kan du faktisk
forvente nær sagt hva som helst, når som helst. Kostnader til reparasjoner øker
med alder. På et eller annet tidspunkt vil kostnadene til reparasjoner og
vedlikehold overstige bilens verdi.
– Tydelige
Hovde mener Birger N. Haug er «særdeles tydelige» på
risikoen ved å kjøpe biler på «outlet», og at kunden har signert på at han har
fått informasjon om denne risikoen. Derfor er Birger N. Haug uenige i dommen.
– En test av denne bilen før salg hadde heller ikke
avdekket forholdet som førte til motorhavariet.
– Anker dere?
– Det har vi ikke tatt stilling til ennå.
– Vanvittig risiko
Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, har
lest dommen mot Birger N. Haug.
– Dommen understreker det jeg har sagt ved flere
anledninger, nemlig at selgers opplysningsplikt går foran kjøperens
undersøkelsesplikt. En næringsdrivende selger, med forbrukere som kunder, kan
ikke holde seg aktivt uvitende om varene de selger. Da løper selgeren en
vanvittig risiko for at et større antall kunder har berettigede krav, sier
Iversen, og legger til:
– De pengene som ble spart på å ikke gi de konkrete
risikoopplysningene, vil fort bli tapt i både hevingsoppgjør og rettslige
prosesser.