Det globale, men tyskeide selskapet Schaeffler lager et bredt spekter av bildeler, deriblant komponenter til motorer og girkasser. Selskapet har over 80.000 ansatte i 50 land og en årlig omsetning på nesten 16 milliarder euro. Schaeffler sitter også på den største aksjeposten i Continental – og er i det hele tatt en aktør å regne med i bilbransjen.
Derfor er det også mange som lytter når selskapet nå følger store bilprodusenter, som Volkswagen og General Motors, i en omlegging av sine elbil-strategier.
– Elbil-boomen har avtatt i styrke, og det er helt klart en hybrid-renessanse på gang, sier selskapets toppsjef Klaus Rosenfeld, ifølge Automotive News Europe.
Konsekvensen er at Schaeffler bremser elbil-satsingen. Selskapet vil nå øke produksjonen av hybriddeler og lage tilsvarende færre elbildeler.
Full stopp blir det likevel ikke. Elbil-ordrebøkene er stadig omfangsrike, forsikrer Rosenfeld. Selskapet går også videre med planene om å fusjonere med el-spesialisten Vitesco.
– Bilprodusentene må forholde seg til utslippskravene, så trenden i retning elektrifisering er stødig, sier Schaeffler-sjefen.