BOMSTASJON: Passeringspunktet på Marienlyst er en av 83 bompengestasjoner i Oslo.
Foto: SIV DOLMEN
34 millioner bompasseringer:
Betaler ekstra uten Autopass-avtale
I fjor passerte 34 millioner kjøretøy bomstasjonene bare i Oslo uten bompengeavtale. Men andelen bilister med avtale øker.
Har du ikke bompengeavtale med et av
bombrikkeutstederselskapene, går du glipp av både brikkerabatten, timestak og
månedstak.
Bare brikkerabatten, 20 prosent rabatt på alle
passeringer for kjøretøy med bompengeavtale, utgjør tusenvis av kroner i året.
Her er de årlige bomregningene for henholdsvis dieselbil
og elbil som kjører Sandvika-Oslo t/r hver arbeidsdag med og uten
bompengeavtale:
- Prisforskjellen for elbil er 2346 kroner i året, mens den for dieselbil
er 5244 kroner i året.
- Hvis du kjører gjennom bomstasjoner med kort mellomrom, nyter du med Autopass-avtale av fordelen med timesregel. Da blir forskjellene enda større.
60 passeringer
Med Autopass-avtale får du 20 prosent i alle landets ca.
350 bomstasjoner. I tillegg får du glede av timesregel og månedstak.
Disse reglene varierer mellom bomprosjektene. Men i byene
er timesregelen gjerne svært verdifull.
I Oslos bomstasjoner betaler du kun for én bompassering i
timen i de to innerste bomringene, og for kun én passering i timen i den
ytterste av de tre bomringene rundt Oslo.
Månedstaket innebærer at du betaler for maksimalt 60
passeringer i måneden i den ytterste bomringen (på bygrensen), og for maks 120
passeringer i de to innerste bomringene.
33,8 millioner
Til tross for disse fordelene, er det fortsatt mange som
kjører gjennom bomringene uten brikke. Bare i Oslo var det i fjor 33,8
millioner passeringer uten gyldig Autopass-avtale gjennom Fjellinjens 83
bompengestasjoner.
Dette utgjør ca. 8,5 prosent av alle de 391 millioner
passeringene.
Disse passeringene må eierne av kjøretøyene betale fullpris for.
Også de andre bomselskapene rapporterer om millioner av
passeringer årlig av kjøretøy uten bompengebrikke.
91 prosent
Bompengeselskapet Vegamot, som har ansvaret for bompengeprosjekter
i Trøndelag og Møre og Romsdal, sendte i fjor ut regninger for 6,66 millioner bompasseringer
til fullprissatser.
Avtaleandelen er imidlertid på vei opp. I 2017 hadde 78 prosent
av kjøretøyene som passerte bomstasjoner en bompengeavtale. I 2022 hadde 91
prosent av kjøretøyene som passerte bomstasjoner i Norge en
Autopass-avtale.