Enighet om budsjettet:
Beholder prinsippet om ny elbil-avgift
Tiden for fete elbilfordeler er definitivt forbi. Det er klart etter at SV kom til enighet med Ap og Sp om neste års statsbudsjett – uten store endringer i de foreslåtte bilavgiftene.
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap), finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og SV-leder Audun Lysbakken presenterte avtalen om neste års statsbudsjett på en pressekonferanse klokka 18 tirsdag kveld.
Den norske bilbransjen satte sin lit til at SV skulle få utsatt innføringen av den nye vektavgiften på elbiler.
Men SV lot gjennomslag i andre saker veie tyngre.
Alle biler får dermed ny en vektavgift på 12,50 kr per kg over 500 kg, noe som særlig vil ramme de tunge elbilene. Avgiften vil gjøre de fleste nye elbilene mellom 20.000 og 30.000 kroner dyrere.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
Marginale endringer
For å sikre at elbilene forblir mer prismessig attraktive enn andre drivlinjer, ønsker regjeringen vektfradraget for ladehybrider fases helt ut senest 2025. Fradragssatsen er foreslått redusert til 10 prosent i 2023.
I tillegg er partiene enige om å innføre moms på elbiler for den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner.
SV har fått regjeringspartiene med på å redusere innslagspunktet i engangsavgiften fra 87 til 82 gram, mens maksimal bompengetakst på nullutslippskjøretøy skal være på inntil 70 prosent av full takst.
Forøvrig blir avgiftsendringene for bilistene slik regjeringen foreslo i sitt opprinnelige budsjettforslag – som i korte trekk gjør alle biler dyrere.
«Bondefanget»
– Dette er å bondefange bilistene med høye avgifter. Her slipper ingen unna, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, i en pressemelding.
– Vanlige familier prøver å skjerme økonomien sin ved å gå over til elbil. Nå lukker politikerne det vinduet, akkurat i det elbil er i ferd med å bli den nye folkebilen, også i distriktene. Vektavgiften alene kommer til å utgjøre 20.000-25.000 kroner på en ny elbil. Det slår så klart inn i lommeboka på alle de som hadde planer om å kjøpe seg ny elbil i 2023, sier Handagard.
Drivstoff-skuffelse
NAF er også skuffet over at avgiftene ikke endres for bensin og diesel, etter et år med rekordhøye drivstoffpriser.
– Vi hadde ventet solide tiltak mot de høye energiprisene, som avgiftskutt eller direktestøtte, til bilistene som nå sliter, sier Handagard og viser til Senterpartiets løfte om grep hvis drivstoffprisene oversteg 20 kroner literen.
– Etter mange måneder med priser godt over dette, er spørsmålet hvor høye drivstoffpriser denne regjeringen tåler før de gjør noe. De har åpenbart høyere tålegrense enn folk flest, sier Handagard.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?