ENIGE: Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) flankert av Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) på pressekonferanse i vandrehallen på Stortinget om statsbudsjettet.

Enighet om budsjettet:

Beholder prinsippet om ny elbil-avgift

Tiden for fete elbilfordeler er definitivt forbi. Det er klart etter at SV kom til enighet med Ap og Sp om neste års statsbudsjett – uten store endringer i de foreslåtte bilavgiftene.

Publisert Sist oppdatert

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap), finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og SV-leder Audun Lysbakken presenterte avtalen om neste års statsbudsjett på en pressekonferanse klokka 18 tirsdag kveld.

Den norske bilbransjen satte sin lit til at SV skulle få utsatt innføringen av den nye vektavgiften på elbiler.

Men SV lot gjennomslag i andre saker veie tyngre.

Alle biler får dermed ny en vektavgift på 12,50 kr per kg over 500 kg, noe som særlig vil ramme de tunge elbilene. Avgiften vil gjøre de fleste nye elbilene mellom 20.000 og 30.000 kroner dyrere.

Marginale endringer

For å sikre at elbilene forblir mer prismessig attraktive enn andre drivlinjer, ønsker regjeringen vektfradraget for ladehybrider fases helt ut senest 2025. Fradragssatsen er foreslått redusert til 10 prosent i 2023.

I tillegg er partiene enige om å innføre moms på elbiler for den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner.

SV har fått regjeringspartiene med på å redusere innslagspunktet i engangsavgiften fra 87 til 82 gram, mens maksimal bompengetakst på nullutslippskjøretøy skal være på inntil 70 prosent av full takst.

Forøvrig blir avgiftsendringene for bilistene slik regjeringen foreslo i sitt opprinnelige budsjettforslag – som i korte trekk gjør alle biler dyrere.

«Bondefanget»

– Dette er å bondefange bilistene med høye avgifter. Her slipper ingen unna, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, i en pressemelding.

– Vanlige familier prøver å skjerme økonomien sin ved å gå over til elbil. Nå lukker politikerne det vinduet, akkurat i det elbil er i ferd med å bli den nye folkebilen, også i distriktene. Vektavgiften alene kommer til å utgjøre 20.000-25.000 kroner på en ny elbil. Det slår så klart inn i lommeboka på alle de som hadde planer om å kjøpe seg ny elbil i 2023, sier Handagard.

Drivstoff-skuffelse

NAF er også skuffet over at avgiftene ikke endres for bensin og diesel, etter et år med rekordhøye drivstoffpriser.

– Vi hadde ventet solide tiltak mot de høye energiprisene, som avgiftskutt eller direktestøtte, til bilistene som nå sliter, sier Handagard og viser til Senterpartiets løfte om grep hvis drivstoffprisene oversteg 20 kroner literen.

– Etter mange måneder med priser godt over dette, er spørsmålet hvor høye drivstoffpriser denne regjeringen tåler før de gjør noe. De har åpenbart høyere tålegrense enn folk flest, sier Handagard.