STOPPET: Det er ikke lenge siden EV Electra sa de skulle starte opp produksjonen av Emily GT, det skjer ikke ut til å skje.

BRUDD:

Avtalen om «Saab-arvtakeren» har havarert

For kort tid siden så det ut til at Emily GT straks skulle gå i produksjon, nå er alt i det blå igjen, etter at Nevs har brutt samarbeidet med EV Electra.

Publisert Sist oppdatert

Mot slutten av 2023 gjorde kanadisk-libanesiske Jihad Mohammad og hans selskap EV Electra og Saabs konkursbo-oppkjøper Nevs (National Electric Vehicle Sweden), en avtale om samarbeid. 

Avtalen innebar blant annet at bilprosjektet Emily GT skulle fullføres.

Nylig sa EV Electra at de skulle starte med småskala­produksjon av Emily GT allerede i sommer.

Nå melder Göteborgs Posten, med lokalavisen TTELA som kilde, at samarbeidet har havarert.

Bakgrunnen skal være innlegg på sosiale medier signert Jihad Mohammad, som skal ha fått frustrasjonen til å vokse både hos Nevs og ingeniørteamet bak Emily GT. Mohammad skal blant annet ha sagt at produksjonen av Emily GT skal skje i Italia.

– Å miste tid er aldri ønskelig, men å miste Saab-arven hadde vært verre, sier Nevs administrerende direktør Nina Selander til TTELA.

Å flytte produksjonen vekk fra Trollhättan, der Saab har vært laget siden 1947 til konkursen i 2011, er trolig en av årsakene til bruddet.

– Forretninger på dette nivået er komplekse, og med respekt for EV Electra, kommer vi ikke til å gå nærmere inn på hva som ikke har blitt gjennomført, sier Selander.

Tidligere presentasjoner av Emily GT har vist at bilen blir tilgjengelig med tre batteripakker på 105–175 kWh, gjør 0–100 på 3,2 sekunder og lader fra 0–80 prosent på mindre enn 22 minutter. 

Bilen er fem meter lang, veier 2375 kilo, har plass til 150 liter i frunken og 540 liter bak.