SKJØNTE IKKE GREIA: Da Saab var under General Motors, var det lite entusiasme fra eierne.

Ikke entusiastisk ...

Tidligere GM-sjef: – Saab var et tåpelig merke

General Motors var inne på eiersiden av Saab i mer enn to tiår. Det var neppe det mest ideelle eierskapet, når man hører hva en daværende GM-sjef sier om merket.

Publisert

Det begynner å bli noen år siden Saab vandret til bilenes evige jaktmarker. Konkursen i desember 2011 ble slutten for et merke som hadde vært på veien siden 1945.

Det var under nederlandske Spykers eierskap det gikk galt, men det selskapet hadde kun vært eier en kort tid. Før det var det bilgiganten General Motors (GM) som styrte over Saab. 

GM kjøpte halvparten av aksjene i 1989 og resten i 2000. I starten av 2010 solgte de hele sulamitten til Spyker.

Subaru-Saab

I årene under GMs eierskap var det mer enn én modell som fikk Saab-entusiastene til å rynke på nesen. 

Som 9-2X, hvilket var en ikke veldig godt skjult Subaru Impreza, og SUV-en 9-7X, som var en Chevrolet Trailblazer med litt Saab-effekter.

Mange mistenkte at GM ikke var så veldig interessert i merket, noe som nå kan bekreftes av Bob Lutz, som den gang satt i GMs ledelse, i et intervju med Motor 1.

– Jeg hadde prøvd å overbevise sjefen min hos GM i flere år om at vi burde kvitte oss med Saab, men det var alltid vent til neste år, vent til neste år, vent til neste år – og neste år kom aldri. 

«Utenfor hovedstrømmen»

Det er helt tydelig at Lutz rett og slett ikke så noe poeng i å ha merket og mener det var helt umulig å lage biler som både var ekte Saab og et masseprodukt.

– Det var et tåpelig merke som var utenfor hovedstrømmen, og hver gang det ble gjort mer hovedstrøms, solgte vi ingenting. Og når det var tåpelig, noe som den bilpressen elsket, var det bare 100.000 mennesker i hele forbaska verden som ønsket en.

Saabs arvtaker skal visstnok bli klar i sommer – les mer om Emily GT her: