Trøbbel med ny vogn:
Avløpsvannet kom opp i campingvogn-dusjen
På en ny campingvogn kom avløpsvannet opp i dusjen. Selgeren mener det er en brukerfeil, men kunden dokumenterte at det er en kjent produksjonsfeil.
En kvinne fra Larvik kjøpte en splitter ny campingvogn for 330.000 kroner av merket Adria Adora fra en av landets største bobil- og campingvognforhandlere.
Avløpssystemet virket ikke slik det skulle. Det var ikke fall på avløpsrørene. Dermed sprutet avløpsvann fra kjøkkenvask og baderomsvask opp i dusjen.
Hun reklamerte til forhandleren, men det tok nesten fire måneder før hun fikk tilbud om hjelp. Forhandleren og produsenten Adria hevdet dessuten at det ikke er en fabrikasjonsfeil ved campingvognen.
Forhandleren mener kunden selv har skyld i problemene, fordi vognen ikke sto i vater.
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
– Montert feil
Adria Adora er ifølge nettsidene til forhandleren deres bestselgende campingvogn og beskrives som elegant og moderne.
Den kvinnelige kunden ga ikke opp og kontaktet en annen forhandler som selger det samme merket.
I en epost skriver den andre forhandleren at de tidligere har solgt flere campingvogner hvor samme problemer har oppstått, og at produsenten er kjent med det.
– Avløpet er montert feil på fabrikken slik at det flere steder er motfall, skriver forhandleren i en epost.
Denne forhandleren hevder også at det ikke hjelper å få campingvogna mer i vater.
Kjøpet hevet
Kvinnen engasjerte også en lokal rørlegger, som har dokumentert at rørene ikke har fall. Heller ikke rørleggeren mener det hjelper å få campingvogna mer i vater.
Kvinnen klaget til Forbrukerrådet og deretter til Forbrukerklageutvalget. De mener feilen er en alvorlig teknisk feil som også påvirker bruksgleden.
De har derfor konkludert med at kunden skal få heve kjøpet, og få tilbake hele kjøpesummen.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?