TIDLIG SLUTT: Et fall i markedet for kostbare elbiler, og konkurranse internt, gjør at Audi Q8 e-trons dager kan være talte. Bildet er fra Audi-fabrikken i Brussel.Alle foto: KJELL PETTER EIDSTEN
For dyrt:
Audi vurderer å legge ned Q8-produksjonen
Audis største og første elbil, Q8 e-tron, var en suksess for få år siden. Nå er situasjonen en helt annen.
Audi e-tron SUV var merkets første elbil da den kom på markedet i 2019, og ble umiddelbart en suksess. I 2020 var modellen Norges mest solgte bil med 9184 eksemplarer.
I fjor fikk modellen en større oppgradering, og navnet Q8 e-tron. Samtidig har markedet for slike biler forandret seg. Med dyrtid er det vanskeligere å finne kunder til elbiler i en høyere prisklasse, i Norge er startprisen for rimeligste utgave i dag 785.000 kroner.
Så langt i år er det registrert 495 nye Q8 e-tron i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, og Audi sliter også med å finne kunder til bilen i andre markeder.
I tillegg ruller i disse dager Audi ut den helt nye Q6 e-tron, som ligger litt under i pris og er bygget på en helt ny og moderne elbilplattform. Dette skal ha ført til en kraftig nedgang på etterspørselen etter Q8 e-tron.
Audi skriver i pressemeldingen at de «opplever en global nedgang i kundeordrer i segmentet for elektriske luksusbiler. Dette påvirker modellene Q8 e-tron og Q8 Sportback e-tron, som ruller av produksjonslinjen i Brussel.»
Dette gjør at de rett og slett «vurderer å avslutte produksjonen tidlig ved Brussel-anlegget.»
Styret i Audi Brussel ser på mulighetene til en omstrukturering av anlegget, hvor ett av alternativene er å legge ned hele virksomheten.
Annonse
Ikke avgjort
– Kunngjøringen betyr ikke at en beslutning er tatt. Likevel har denne nyheten blitt tatt tungt imot av de ansatte i Brussel, og av meg også. En åpen og konstruktiv dialog er viktig i prosessen som vil følge. Vi vil ta alle perspektiver i betraktning, sier Volker Germann, administrerende direktør i Audi Brussel.
Audi trekker også fram det de kaller «langvarige strukturelle utfordringer ved Brussel-anlegget.»
Det skal være vanskelig å endre fabrikkens utforming på grunn av produksjonsanleggets spesielle beliggenhet nær sentrum, i tillegg skal det være ekstra logistikkostnader knyttet til anlegget.
– Alt i alt fører dette til høye produksjonskostnader i Brussel, sammenlignet med andre anlegg.