MER LUKSUS: Audi ønsker å bli mer luksuriøse, slik som de har vist med konseptbilene Grandsphere, Skysphere og Urbansphere.

Ny strategi:

Audi skal bli finere og dyrere

Audi mener framtiden ikke nødvendigvis er volum, men å lage mer eksklusive biler.

Publisert

Audi planlegger å bevege seg videre oppover rangstigen, i retning luksusbiler. Målet er å flytte merkevaren med enda mer eksklusive erstatninger for A8, Q7 og Q8, modellene som i dag ligger på toppen av sortimentet.

– Vi tar et steg opp når det gjelder premiumfølelse, og øker prestisje, attraktivitet og oppfatning av merket. Vi er mer opptatt av kvaliteten på virksomheten enn mengden, sier Audis nye sjef i Storbritannia, Jose Miguel Aparicio, til Auto Express.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Sakker akterut

Audi hadde et dårlig 2024, med en salgsnedgang på 12 prosent, og sakker akterut i konkurransen med Mercedes og BMW

Målet framover er med andre ord ikke nødvendigvis en salgsvekst, men å selge produkter som gir høyere fortjeneste. 

Hintene om at merket ønsker å bevege seg oppover har kommet med konseptbilene i «Sphere-familien». Her er det kjøretøy som er over fem meter lange i SUV, sedan og sportsbildesign.

STOR: Audi Grandsphere er 535 centimeter lang, det betyr at modellen er lengre enn dagens A8-modell.

Aparicio sier at nye produkter i de større segmentene, inkludert den nye A6 både i bensin- og elektrisk form, samt de nye Q6 e-tron og Q5 SUV-ene, er med på å endre kundebasen. 

– Det betyr en betydelig prisøkning, og for å gjøre det vellykket må vi virkelig skape denne merkevaretiltrekningen. Essensen for dette er produktinnovasjon, men vi må også tilby en premium kundeopplevelse. Vi snakker om en evolusjon.

Det elektriske skiftet

Audi er en del av Volkswagen-gruppen, som betyr at Audi er konsernkolleger med Bentley og Porsche.

– Luksus dekkes av Bentley og Porsche, og på premium­markedet finnes det mange segmenter og mange måter å nå kundene. Det er ikke en grunnleggende endring, men via justeringer i kundeopplevelsen, som vi må gjøre i samarbeid med våre forhandlere.

Det elektriske skiftet kan være med på å hjelpe dem, men også være en utfordring, mener Aparicio.

– En ny æra begynner, og reglene endrer seg, så vi kan ikke anta at de som var premium i fortiden, også vil være vinnerne i fremtiden. Vi må fortjene den statusen. 

Det er ventet at de nye, mer luksuriøse, modellene vil komme på markedet mot slutten av dette tiåret.