ELEKTRISK A6: Det begynner å bli mange år siden Audi A6 var et vanlig syn det norske gatebildet, kanskje A6 e-tron kan gjøre noe med det?

Prøvekjørt: Audi S6 Avant e-tron

Hvis ikke denne får opp stasjonsvogn-interessen, vil ingen gjøre det

Den nye A6 Avant er en av få stasjonsvogner som tilbys i Norge i dag. Den er stilig og en veldig god elbil, men er det nok?

Publisert

Pluss

Utseende, kjøreegenskaper, elbilegenskaper

Minus

Pris, karosseriformen, merkelig skjermdesign

TENERIFE (Motor): En gang i tiden var Audi A6 Avant noe svært mange norske familier drømte om. Men det begynner å bli en generasjon siden. SUV, og så elbiler, har gjort at denne ganske store premiumbilen har sklidd inn i skyggenes dal, sammen med alle de andre stasjonsvognene som går på diesel eller bensin.

Nå mener Audi at tiden er inne for å friste oss med en ny A6, som skiller seg totalt fra sine forgjengere. Den er selvsagt elektrisk, og lyder dermed navnet A6 e-tron.

Selve designen er også litt skarpere enn før, men dessverre ikke fullt så heftig som A6 konseptbilen som var på en liten show-off-turné for et par år siden.

Audi S6 Avant e-tron

  • Pris fra: 958.400 (inkl. omkostninger).
  • Batteri, motor, drivlinje: 94,9 kWt (netto) batteri, 551hk/855 Nm, ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 647 km/16,4 kWt/100 km.
  • Ladefart: 270 kW. 10-80 prosent på 21 min.
  • 0–100/toppfart: 3,9 sek/240 km/t.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde (cm): 493/214/150
  • Dekk: 240/40-21 (foran), 275/35-21 (bak).
  • Vekt/nyttelast (kg): 2410/470
  • Bagasjevolum: 502 +27 (frunk) liter.
  • Hengervekt/taklast (kg): 2100/100
  • Konkurrenter: Porsche Taycan Sport Turismo, BMW i5 Touring

Den produksjons­ferdige bilen mangler de kraftige hjulbuene, markerte former langs siden og har en mer forsiktig bakende.

Likevel er A6 en stilig bil. Med en svært aerodynamisk form, som gjør den til den Audien med lavest luftmotstand noen sinne, vel å merke i Sportback-utførelse. Som har en luftmotstands­koeffeisent på 0,21.

A6 kommer nemlig i to utgaver, Sportback og Avant. Hvor Audi regner med at Avant vil være den mest populære utgaven i Europa.

Lader fort

Bilen er bygget på den samme plattformen som Audi Q6 e-tron og Porsche Macan. Det vil si en av markedets aller beste biler på ladeplassen. 270 kilowatt på maks og en jevnt høy ladekurve.

Batteriet er på 100 kWt (94 kWt netto).

Når A6 kommer til Norge i januar, er det med toppversjonen S6 e-tron, både som Sportback og Avant. Så vil flere utgaver følge på utover året.

Den norske importøren regner med at det er A6 e-tron quattro som blir den mest solgte.

Men det var altså S6 e-tron som var klar på delvis sommervarme veier på Tenerife. I tillegg hadde Audi tatt med A6 e-tron Performance. Her er det kanskje rom for litt forvirring med navnene.

Performance er nemlig utgaven med bakhjulsdrift, ikke en ekstra sprek versjon, det er det S6 som er.

På de jevne og fine veiene 30 mil fra Afrikas kyst var det dog ikke så lett å merke forskjell på de to utgavene. Grepet i de svært krøllete veiene opp mot fjellet Teide var like heftig på dem begge.

Lydløs

Men hadde det vært frost på bakken, er det ikke så mye tvil om hvilken av utgavene som ville vært foretrukket opp de vel 2000 høydemeterne. 

Ned hadde det for øvrig vært like skummelt med dem begge, med smale veier og bratte kanter i omgivelser som består av steinformasjoner som på ingen måte har vært slipt ned av isbreer.

RENE LINJER: A6 har konservative og elegante linjer. Kanskje kan den nye modellen friste forhenværende A6-eiere?
LANGE LINJER: A6 e-tron er bygget på samme plattform som Q6 e-tron, men er drøyt 15 centimeter lengre.
TREND: Som så mange andre av dagens nye modeller har A6 e-tron en horisontal lysstripe tvers over hekken.
SPORTBACK: Kombicoupé-versjonen Sportback lanseres samtidig med Avant.
SKJERM: En diger skjerm dominerer interiøret. Den buer vekk fra passasjeren, som har sin egen, og langt mindre, skjerm.

På den beksvarte og varme asfalten, som aldri har hørt om telehiv, er A6 nærmest lydløs. Det siver ikke inn en lyd fra de breie dekkene, og den aerodynamiske formen gir mikroskopisk med vindsus.

Hvordan lyden fra de feite dekkene blir på grovkornet og overvintret norsk asfalt, gjenstår å se.

Prismessig ligger bilen et stykke over der de store kundemassene er, 500.000 kroners-draget, noe som er helt logisk. Dette er en ganske stor Audi, som aldri har vært tiltenkt folk flest.

Ikke for folk flest

Audi-representantene vi snakket med, la på ingen måte skjul på dette. A6 er en bil for folk med god råd. Som forventer de ekstra pengene gjør at bilen leverer på utseende, egenskaper og opplevd kvalitet.

Innvendig er det mye skjerm. En svær, lett buet en, som dekker to tredeler av dashbordet. I utgangspunktet stilig, men den fremstår som noe skjevt plassert. Den starter litt for langt fra venstre dør og ender i en litt uavklart kant som stikker ut foran passasjeren.

Dette blir enda snodigere når man inkluderer en ekstra skjerm foran passasjeren som nærmest havner i skyggen av den store.

Denne skjermen er trolig inkludert fordi hovedskjermen bøyer seg vekk fra passasjeren.

Designmessig er dette det minst vellykkete med bilen.

Selve kvalitetsfølelsen er dog på et nivå som forventes i en Audi. Det kan velges mellom en ulike materialer, og variantene vi var borti, var alle fine, være seg noe ullaktig eller skinn. Lesbarheten på skjermene er også god, med fonter som man kjenner fra andre Audi-modeller.

Simpelt

Samtidig kan man se at det er spart noen kroner på en litt vel simpel midtkonsoll, i hardplast og pianolakk.

Kjøreegenskapene kler en Audi godt. Det er en vellykket balanse mellom sport og komfort. Delvis gjennom ulike kjøreprogrammer, men mest av alt fordi bilen er fint satt opp.

Til tross for et likt opphav er A6 veldig mye mer smidig og gøyal enn den høyere Q6.

BAGASJE: Bagasjerommet er 20 liter mindre enn det som er i Q6 e-tron og 70 liter mindre BMW i5 Tourings.
GREIT: Bakseteplassen er god, men passer definitivt best til to passasjerer.
LØFTET: Med tilvalget digitale sidespeil, er visningen på en skjerm som er løftet så høyt som mulig. Det krever fortsatt en god del tilvenning.
BESKJEDEN FRUNK: Frunken er ganske liten, men passer fint til ladekabelen.
SVEIPEPUNKT: Sveiper man foten over lyssymbolet på bakken, åpner bakluka seg.

Modellene vi prøvde, er mer en spreke nok. A6 Performance gjør null til hundre på 5,4 sekunder, S6 på 3,9 sekunder.

Rekkevidden er oppgitt til henholdsvis 713 kilometer og 635 kilometer, mens den forventete bestselgeren i Norge, A6 Avant e-tron quattro, skal gå 679 kilometer. Sportback-utgavene klarer 30 til 40 kilometer mer.

Som sagt er dette langt ifra en billig bil. Sammenliknbare utgaver koster også omtrent det samme som SUV-versjonen Q6 e-tron.

Alternativer

For Avant-utgavene, altså stasjonvogna, er startprisen på de ulike utgavene:

  • A6 Avant e-tron: 688.000 kroner
  • A6 Avant e-tron Performance: 796.000 kroner
  • A6 Avant e-tron quattro: 823.900 kroner
  • S6 Avant e-tron: 958.400 kroner

Den billigste har et mindre batteri (83 kWt brutto), bakhjulsdrift og en oppgitt rekkevidde 592 kilometer. De to siste har firehjulsdrift. Sportback koster cirka 10.000 kroner mindre.

Det kan også være verdt å merke seg at importøren kjører en kampanjepris på enkelte utgaver ut året, som gir inntil 120.000 kroner i avslag, sammenliknet med listepris.

Det er ikke mange bilmodeller å velge mellom hvis man er i markedet for en stor stasjonsvogn. BMW i5 Touring og Porsche Taycan Sport Turismo er de eneste, og Audi-en byr på en stiligere og bedre pakke enn BMW-en, mens Porsche-en er langt dyrere og mindre praktisk.

Så hvis det finnes igjen noen der ut som drømmer om en skikkelig premium stasjonsvogn, er det fort gjort å våkne til en Audi A6 e-tron.