HYPERBIL: En hyperbil skal ikke bare gå fort, den skal også ta plass visuelt.Foto: ASTON MARTIN
Ladehybrid:
Her er kreftene viktigere enn rekkevidden
Aston Martin Valhalla har vært under utvikling i seks år og blir merkets første ladehybrid, men det er nok få av kundene som bryr seg om den elektriske rekkvidden.
Valhalla er Aston Martins første serieproduserte midtmotoriserte superbil og første ladehybrid, melder selskapet i en pressemelding.
Midt i bilen sitter den kraftigste V8-motoren som noensinne montert i en Aston Martin. Samlet effekt er 1079 hestekrefer, dreiemomentet er på 1100 newtonmeter.
Null til hundre skal ta 2,5 sekunder, og toppfarten er oppgitt til å være 350 kilometer i timen.
Valhalla har aktiv aerodynamikk, som skal gi bilen et marktrykk på mer enn 600 kilo i hastigheter mellom 240 og 350 kilometer i timen.
Ved oppstart velger Valhalla Sport-modus som standard, men føreren kan manuelt velge mellom Pure EV, Sport+ og Race som alternative kjøremodus.
Hvert modus har sin egen kombinasjon av innstillinger for drivlinje (inkludert dreiemomentfordeling og integrasjon av hybridsystemet), samt fjæringsstivhet, aktiv aerodynamikk og styringskalibrering for ulike kjøreegenskaper.
Annonse
Rekkevidde
I Pure EV-modus drives bilen kun av motorene på forakslingen, med en rekkevidde på 14 kilometer og en topphastighet begrenset til 140 kilometer i timen.
Med andre ord er nok elmotorene i hovedsak med for å gi bilen maksimalt med krefter.
Produksjonen skal starte neste år og begrenses til 999 eksemplarer. Startprisen er på nordsiden av seks millioner kroner.
Aston Martin antar at de aller fleste bilene som bestilles, skal gjennom Q-programmet, som betyr at kundene har personlige ønsker som gjøres av Aston Martins spesialavdeling. Noe som naturligvis vil gjøre bilen langt dyrere.