APPER: Startbatteriet i denne Hyundai Kona har skapt trøbbel for eieren. Nå bekrefter Hyundai at apper trekker mye strøm fra batteriet.

Hyundai bekrefter:

Apper tømmer batteriene

Apper som ofte kontakter bilene, kan føre til utladet startbatteri. NAF ber bilprodusentene bruke kraftigere batterier i bilene.

Publisert

Eieren av en Hyundai Kona i Trondheim får heve kjøpet etter at startbatteriet mange ganger har blitt tømt på en mystisk måte, slik at hun må ha hjelp av bergingsbil og inn på verksted.

Hyundai-eieren er ikke alene. Spesielt i vinterkulda denne vinteren har mange fått flatt startbatteri på elbilene sine.

Men det behøver ikke nødvendigvis bare være kulda som skaper trøbbel for 12-voltsbatteriene. Det svenske nettstedet Vi Bilägare [for abonnenter] forteller i en grundig artikkel om svenske Kia- og Hyundai-eiere som uten forvarsel opplever utladede startbatterier.

– Gjort tiltak

I Sverige spekuleres det på om applikasjoner som ofte kontakter bilene, er årsaken til de tomme batteriene. Noen apper «ringer opp» og «maser» på bilene hundrevis av ganger hvert eneste døgn, slik at startbatteriet aldri får hvile.

Overfor Vi Bilägere vil ikke Hyundai Sverige svare på spørsmål. Men Hyundai Norge bekrefter overfor Motor at apper har skylden.

– Også i Norge har vi sett at det finnes tredjepartsapplikasjoner som kontakter bilen svært ofte og dermed kan føre til utladet 12-voltsbatteri, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Knudsen.

Han forteller at Hyundai tar grep.

– Vi har gjort tiltak ved at tredjepartsapplikasjoner har fått et makstak for hvor mange ganger de kan kontakte bilen.

– Bør tåle

Også det å høre på radio mens bilen står stille, kan skape problemer for startbatteriene i moderne og nye elbiler. NAF ber bilprodusentene løse problemet.

– Dette er problemer som kunne vært unngått dersom det hadde vært litt kraftigere 12-voltsbatterier i bilene, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

Han bekrefter at både bruk av radio mens bilen står stille, og bruk av tredjepartsapper, kan stjele litt av strømmen til startbatteriet.

– Men dette er noe som en elbil ved normal bruk bør tåle, sier den erfarne konsulenten.

Vil ikke svare

Motor har spurt både Hyundai Norge og NAF hva de synes om problemene Hyundai-eieren i Trondheim har opplevd med sin Hyundai Kona.

Etter over tre år med trøbbel har hun fått medhold i Forbrukerklage­utvalget om at kjøpet kan heves – og at hun skal ha pengene sine tilbake.

Kommunikasjonsdirektør Øyvind Knudsen i Hyundai Norge ønsker ikke å svare på spørsmål om en slik enkeltsak.

– Spesielt

NAF synes imidlertid problemene bileieren har hatt, fremstår som spesielle.

 – Ja, det fremstår som spesielt at merkeverkstedene ikke har funnet årsaken til alle disse tilfellene av tomt batteri, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

– Hva tror du er årsaken til problemene? Brukerfeil, apper eller andre ting som trekker strøm, eller at det er feil på bilen?

– Det er vanskelig å si hva som er årsaken. Det kan være brukerfeil, at det har stått på lys eller lignende. Men samtidig er brukerfeil lite sannsynlig med alle disse tilfellene. For meg fremstår det som at det enten er svakt batteri, eller feil med batteriet, eller noe som trekker strøm.