STARTPROBLEMER: Kulde og batterier er ingen god kombinasjon hvis man ikke følger opp bilen.

Kuldeproblemer: 

Elbiler kan få flatt start­batteri – dette bør du tenke på

Elbiler har naturligvis batterier, men som med en fossilbil er elbilen helt avhengig av det gode, gamle 12-voltsbatteriet. Er det flatt, hjelper det ikke om den store batteripakka er full av energi.

Publisert

Alle biler har et batteri, som oftest et 12-voltsbatteri, som kan gi problemer, ikke minst når det er kaldt. Sånn har det alltid vært med fossilbilen, men mange glemmer at elbilene også er helt avhengig av dette batteriet for å komme i gang.

– Det store batteriet i en elbil er for framdrift, 12-voltsbatteriet er til «alt det andre», som setevarmere, dashbordlys og så videre. I tillegg gjør det at framdriftsbatteriet våkner opp, sier Jan Tore Gjøby, rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF.

Det betyr at det ikke hjelper at hovedbatteriet er fullt av energi, hvis det motsatte er tilfellet for 12-voltsbatteriet.

Ofte er 12-voltsbatteriene i elbilene mindre enn dem man finner i en fossilbil. I en fossilbil kreves det mer futt når bilen skal startes opp. Det kan til gjengjeld gjøre elbilene mer sårbare i kulda, de har rett og slett litt mindre å gå på.

Beskjedne batterier

Særlig i starten av elbilboomen i Norge, for drøyt ti år siden, hadde flere elbilmodeller veldig beskjedne 12-voltsbatterier, forteller Gjøby. 

Han sier nyere elbiler gjerne har litt kraftigere saker, og at batteriet lades bedre, grunnet erfaringene med at batteriene var for puslete og ble for lite ladet på de eldre elbilene.

BATTERIEKSPERT: Jan Tore Gjøby, rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF.

Det er lett å tenke seg til at det uansett ikke er noe problem, i og med at elbilen har et stort batteri. Men er 12-voltsbatteriet flatt, vil heller ikke en elbil starte.

– Det vi ser, er at det er samme mengde problemer i kulde med elbiler og fossilbiler. Det er samme mønster. Og det er alltid 12-voltsbatteriet som er tomt, slik at de ikke får start på bilen, sier Petter Schøyen, leder for SOS Veihjelp og NAF Veihjelp.

En ulikhet mellom de to biltypene, som er svært aktuell i sprengkulda, er forvarming av kupeen. 

Her sier Schøyen at mange med fossilbil bruker for eksempel Webasto-varmer for å få opp temperaturen i bilen før de skal ut å kjøre, og glemmer at dette også tapper energi fra 12-voltsbatteriet. Dermed kan bilisten oppleve å komme til en fin og lunken kupe, men et batteri som ikke har nok energi til å få start på bilen.

Biler som brukes lite

– De fleste elbiler har også mulighet til forvarming av kupeen, men elbilen bruker framdriftsbatteriet til å varme opp, og sier også ifra hvis det er for lite energi igjen.

Gjøby sier problemene med elbilen oppstår når det blir for lav spenning i batteriene, gjerne som en følge av at bilen har stått over tid utendørs i kulda. Batterier taper seg sakte, men sikkert, når bilene ikke brukes og ikke er koblet til strøm.

– Hvis bilen er koblet til strøm, så vil framdriftsbatteriet passe på at det er nok strøm på 12-voltsbatteriet. Har man ikke anledning til å la bilen være koblet til strømnettet, bør man bruke bilen med jevne mellomrom når det er kaldt.

Gjøby sier det er ulikt fra bilmodell til bilmodell hvordan ladingen av dette batteriet foregår. Det kan skje når man lader, eller når man kjører. Han sier også at batterier med lav spenning slites fortere, altså at de lader ut kjappere.

– Det avhenger av hvordan bilen er brukt. Men har batteriet vært helt utladet, uansett alder, kan det tenkes at det må byttes. Og batterier kan ikke repareres.

Alder på batteriet 

– Alder på selve batteriet er også en faktor, de har ikke ubegrenset levetid. Men det er veldig vanskelig å anslå hvor lenge de varer, det er helt avhengig av hvordan bilen har vært brukt, og hvordan bilen lader batteriet, sier Gjøby.

VEDLIKEHOLD: Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF Advokat, anbefaler vedlikeholdslading.

Hvis bruksmønsteret gjør at elbilen står stille i lengre perioder, kan det være smart å ha en batterilader. Det sier Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF Advokat. De enkleste koster noen hundrelapper.

– Uansett biltype så kan slik vedlikeholdslading være lurt, sier Bergerud.

Batteriladeren kobles 12-voltsbatteriet og passer på at batteriet beholder spenningen selv om står utendørs.

Noen elbilmodeller har systemer som overvåker bilen når den er parkert, de er normalt ikke noe problem for 12-voltsbatteriet, bare for rekkevidden på neste tur.

– Disse systemene drar en del strøm, men det ser ut som at de bilene som har slike systemer kontinuerlig lader 12-voltsbatteriet fra framdriftsbatteriet, så det ikke er noen akutt fare utover at slike systemer også tømmer det store batteriet, sier Gjøby.