GIKK IKKE SÅ BRA: Peugeot leverte ingen god prestasjon ved ladestolpen i årets ladetest.

10–80 prosent:

Alle ladetest-resultatene – store tids­forskjeller

Motor og NAFs ladetest viser at tidsbruken ved ladestolpen varierer stort fra bil til bil. Fra et drøyt kvarter til tre kvarter for lading fra 10 til 80 prosent. Se resultatene nederst i saken.

Publisert Sist oppdatert

Ladetesten til Motor og NAF viser hvor langt tid bilene bruker på den typiske turladingen fra 10 til 80 prosent kapasitet på batteriet.

Bilen som brukte kortest tid, var Lotus Emeya, som også har den høyeste oppgitte ladefarten med 400 kilowatt – 16 minutter.

Samtidig viser denne øvelsen at høy maksimal ladefart ikke nødvendigvis er en garanti for at det går fort gjennom hele ladeøkta. Tesla Model 3 bakhjulstrekk har en maksimal ladefart som er oppgitt til 250 kilowatt, og klarte under testen å oppnå 226 kilowatt, men tidsbruken var langt bak biler med langt lavere ladefart.

Prioriterer topping

– Tesla prioriterer topping, altså at man kan få mye energi med en gang, mens så faller det ganske bratt. Så over litt tid tar den imot langt mindre,  sier Jan Tore Gjøby, rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF, som har vært med på ladetesten fra starten av for fem år siden.

Les også:  Ladetilbudet er godt nok – det er bilene det står på

Ved 50 prosent tok Teslaen imot 108 kilowatt, til sammenlikning klarte BYD Sealion 183 kilowatt ved 50 prosent. Først ved nærmere 80 prosent er Sealion ned på det tallet som Model 3 har ved 50 prosent. Sealion har en maksimal oppgitt ladefart på 230 kilowatt.

10 TIL 80: Jan Tore Gjøby mener ladetiden fra 10 til 80 prosent burde vært offisielle tall som alle bilprodusenter bruker.

BYD-en brukte litt kortere tid på 10 til 80 prosent, til tross for at batteriet i bilen er mer enn 20 kWt større.

Gjøby mener dette ladeintervalle burde vært en standardopplysning i spesifikasjonen. Han maner til skepsis hvis det er noen som tar i bruk et annet intervall, som for eksempel 30 til 80 prosent.

– Det er gjerne de som har dårlige prestasjoner når det gjelder lading, som gjør dette, sier Gjøby.

Svakt av Peugeot

Tesla-en var dog langt bedre enn de svakeste resultatene. 

Helt i bunnen av lista ligger Peugeot E-3008, som bruke 46 minutter. Den leverte lav ladefart, nesten hele veien, med en forsiktig topp ved 30 prosent på 126 kilowatt. Bilen har en oppgitt maksfart på 160 kilowatt. Samme bil var også den med størst avvik fra WLTP på rekkviddetesten, med 32 prosent.

– Peugeot-en leverte ikke bra på rekkeviddetesten og ei heller på ladetesten. Det var så dårlig underveis i ladingen at vi faktisk lurte på hva som skjedde, sier Gjøby.

Av de positive opplevelsene ved ladestolpen trekker Gjøby fram to biler fra samme merke.

Porsche leverte

– Porsche Macan og Taycan leverte bra. De har høy ladefart og fine ladekurver.

Taycan, med et batteri på 97 kWt, ladet med jevnt veldig høy hastighet, og passerte 70 prosent med en ladefart på 231 kilowatt. Resultatet var testens nest raskeste ladetid.

Resultater fra ladetesten

Plassering Bilmodell Tid 10–80% Maks ladefart
1.Lotus Emeya16 min331 kW
2.Porsche Taycan19 min287 kW
3.Hyundai Ioniq 520 min256 kW
4.Xpeng G620 min281 kW
5.Porsche Macan21 min278 kW
6.Nio EL821 min184 kW
7.Audi Q6 e-tron22 min279 kW
8.Ford Explorer25 min187 kW
9.Hongqi EHS725 min199 kW
10.Volkswagen ID.726 min201 kW
11.Volvo EX3028 min158 kW
12.Mini Countryman29 min125 kW
13.Byd Sealion31 min185 kW
14.Kia EV331 min122 kW
15.Smart #331 min142 kW
16.Tesla Model 332 min226 kW
17.Polestar 332 min190 kW
18.Mercedes G58033 min196 kW
19.BMW i533 min203 kW
20.Peugeot E-500838 min138 kW
21.Byd Seal U42 min142 kW
22.Voyah Dream42 min121 kW
23.Byd Tang43 min178 kW
24.Peugeot E-300846 min126 kW

Ladingen ble foretatt etter to timers jevn kjøring og med forvarming. Der minuttene er like, er plasseringen skilt på sekunder.

JEVNT HØY: Porsche Taycan har en jevnt høy ladefart, og var den bilen som var nest raskest i ladetesten.

Macan la seg nesten umiddelbart på litt over 270 kilowatt og passerte 50 prosent med 212 kilowatt. Først helt mot slutten nærmet Macan seg 100 prosent. Bilen har et stor batteri på 95 kWt og leverte en god stund over oppgitt ladefart. Macan brukte 21 minutter på 10 til 80 prosent, akkurat det samme som Porsche sier i brosjyren.

Les også: Se alle passeringer og resultater i rekkeviddetesten

– Dette viser hvor viktig det er å vise 10 til 80 prosent. Det gir en langt bedre indikasjon på hvor lang tid bilene faktisk bruker ved ladestolpen, enn å bare oppgi maks ladefart, sier Gjøby.