GIKK IKKE SÅ BRA: Peugeot leverte ingen god prestasjon ved ladestolpen i årets ladetest.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
10–80 prosent:
Alle ladetest-resultatene – store tidsforskjeller
Motor og NAFs ladetest viser at tidsbruken ved ladestolpen varierer stort fra bil til bil. Fra et drøyt kvarter til tre kvarter for lading fra 10 til 80 prosent. Se resultatene nederst i saken.
Ladetesten til Motor og NAF viser hvor langt tid bilene
bruker på den typiske turladingen fra 10 til 80 prosent kapasitet på batteriet.
Bilen som brukte kortest tid, var Lotus Emeya, som også har
den høyeste oppgitte ladefarten med 400 kilowatt – 16 minutter.
Samtidig viser denne øvelsen at høy maksimal ladefart ikke nødvendigvis
er en garanti for at det går fort gjennom hele ladeøkta. Tesla Model 3 bakhjulstrekk
har en maksimal ladefart som er oppgitt til 250 kilowatt, og klarte under
testen å oppnå 226 kilowatt, men tidsbruken var langt bak biler med langt
lavere ladefart.
– Tesla
prioriterer topping, altså at man kan få mye energi med en gang, mens så faller
det ganske bratt. Så over litt tid tar den imot langt mindre, sier Jan Tore Gjøby, rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF, som har vært med på ladetesten fra starten av for fem år siden.
Ved 50 prosent tok Teslaen imot 108 kilowatt, til sammenlikning
klarte BYD Sealion 183 kilowatt ved 50 prosent. Først ved nærmere 80 prosent er
Sealion ned på det tallet som Model 3 har ved 50 prosent. Sealion har en
maksimal oppgitt ladefart på 230 kilowatt.
BYD-en brukte litt kortere tid på 10 til 80 prosent, til tross
for at batteriet i bilen er mer enn 20 kWt større.
Gjøby mener dette ladeintervalle burde vært en standardopplysning
i spesifikasjonen. Han maner til skepsis hvis det er noen som tar i bruk et annet intervall, som for eksempel 30 til 80 prosent.
– Det
er gjerne de som har dårlige prestasjoner når det gjelder lading, som gjør
dette, sier Gjøby.
Annonse
Svakt av Peugeot
Tesla-en var dog langt bedre enn de svakeste resultatene.
Helt i bunnen av lista ligger Peugeot E-3008, som bruke 46 minutter. Den leverte lav ladefart, nesten hele veien, med en forsiktig topp ved 30 prosent på 126 kilowatt. Bilen har en oppgitt maksfart på 160 kilowatt. Samme bil var også den med størst avvik fra WLTP på rekkviddetesten, med 32 prosent.
– Peugeot-en
leverte ikke bra på rekkeviddetesten og ei heller på ladetesten. Det var så dårlig
underveis i ladingen at vi faktisk lurte på hva som skjedde, sier Gjøby.
Av de positive opplevelsene ved ladestolpen trekker Gjøby fram to biler fra samme merke.
Porsche leverte
– Porsche Macan og Taycan leverte bra. De har høy ladefart og fine ladekurver.
Taycan, med et batteri på 97 kWt, ladet med jevnt veldig høy hastighet, og passerte 70 prosent med en ladefart på 231 kilowatt. Resultatet var testens nest raskeste ladetid.
Resultater fra ladetesten
Plassering
Bilmodell
Tid 10–80%
Maks ladefart
1.
Lotus Emeya
16 min
331 kW
2.
Porsche Taycan
19 min
287 kW
3.
Hyundai Ioniq 5
20 min
256 kW
4.
Xpeng G6
20 min
281 kW
5.
Porsche Macan
21 min
278 kW
6.
Nio EL8
21 min
184 kW
7.
Audi Q6 e-tron
22 min
279 kW
8.
Ford Explorer
25 min
187 kW
9.
Hongqi EHS7
25 min
199 kW
10.
Volkswagen ID.7
26 min
201 kW
11.
Volvo EX30
28 min
158 kW
12.
Mini Countryman
29 min
125 kW
13.
Byd Sealion
31 min
185 kW
14.
Kia EV3
31 min
122 kW
15.
Smart #3
31 min
142 kW
16.
Tesla Model 3
32 min
226 kW
17.
Polestar 3
32 min
190 kW
18.
Mercedes G580
33 min
196 kW
19.
BMW i5
33 min
203 kW
20.
Peugeot E-5008
38 min
138 kW
21.
Byd Seal U
42 min
142 kW
22.
Voyah Dream
42 min
121 kW
23.
Byd Tang
43 min
178 kW
24.
Peugeot E-3008
46 min
126 kW
Ladingen ble foretatt etter to timers jevn kjøring og med forvarming. Der minuttene er like, er plasseringen skilt på sekunder.
Macan la seg nesten umiddelbart på litt over 270 kilowatt og passerte 50 prosent med 212 kilowatt. Først helt mot slutten nærmet Macan seg 100 prosent. Bilen har et stor batteri på 95 kWt og leverte en god stund over oppgitt ladefart. Macan brukte 21 minutter på 10 til 80 prosent, akkurat det samme som Porsche sier i brosjyren.
– Dette viser hvor viktig det er å vise 10 til 80 prosent. Det gir en langt bedre indikasjon på hvor lang tid bilene faktisk bruker ved ladestolpen, enn å bare oppgi maks ladefart, sier Gjøby.