GÅR FORT: Jan Tore Gjøby mener utviklingen av ladefarten har gått fortere enn man trodde for noen få år siden.

Ladefart:

Ladetilbudet er godt nok – det er bilene det står på

Motor og NAFs vinter­rekkeviddetest avsluttes med en ladetest. NAFs ekspert mener noen bilmodeller allerede har nådd målet for ladefart.

Publisert

I 2013 kom ordet rekkeviddeangst på annenplass i kåringen av «årets ord», etter Sakte-tv. I dag er ikke denne angsten like vanlig å dra fram, de nyere elbilene går rett og slett langt nok. 

Men hvordan er det med ladefarten? Altså den mengden energi bilene er i stand til å ta mot fra ladestolpene. Er den bra nok?

De ekstreme er der

Det er dette ladetest-segmentet i Motor og NAFs rekkeviddetest vil se på.

– Jeg mener vi er der nå, med de ekstreme bilene, sier Jan Tore Gjøby, rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF, som har vært med på ladetesten fra starten av for fem år siden.

Gjøby mener da biler som klarer 300 kilowatt og mer. 

I årets ladetest er det sågar en bil som har så høy ladefart at Ionity-stolpene som brukes ved Dal, som har en effekt på 350 kilowatt, ikke er kraftige nok.

Lotus Emeya kan ta imot 400 kilowatt.

Man trenger pauser

Dette betyr at den klassiske på-tur-ladeøkta fra 10 til 80 prosent er oppgitt til å ta 14 minutter.

– Hvis du har kjørt en del mil, trenger du en pause. Da kan du lade. Man skal huske på at en vanlig bensinfylling, inkludert litt innkjøp og tur på toalettet også tar et kvarter.

Gjøby sier at mye av infrastrukturen er på plass, med ladere som klarer 300 og 400 kilowatt. Men at bilene ikke er der helt ennå.

– Samtidig skal man huske på at da jeg var med å planlegge denne stasjonen på Dal i 2018, så mente mange vi var helt ville da vi gikk for ladere av denne størrelsen. Nå er det en god del biler som er på dette nivået.

MIDT PÅ TREET: Volvos bestselger EX30 gjorde unna 10 til 80 prosent på 28 minutter. Det er middels av dagens nyere elbiler.

Bilene som kan ta imot slike mengder energi har store batterier, og er ofte dyre. Mindre batterier er ikke like skikket til å ta i mot mye kilowatt.

– Jeg tenker at det er to ulike behov her. Hvis man skal ha en billig hverdagsbil, som gjerne går kortere distanser, så er ikke ladefart så viktig. Da er det bedre at den er lett og enkel, med et moderat batteri. Men hvis langturer er viktig, så er det en helt annen type bil som passer. En som kan lade fort og har stort batteri. 

Megaladere

Dagens elbiler bruker en CCS-kontakt, som har en maks grense på 500 kilowatt. På Dal bygges det nå ut ladere som skal bli langt kraftigere, så kalte megaladere, som skal brukes av langtransport. 

VELDIG RASK: Lotus Emeya kan ta imot så mange kilowatt at 10 til 80 prosent under optimale forhold skal ta 14 minutter.

Mega-ladestolper har en helt annen ladekontakt.

– Da vi begynte med ladetesten for fem år siden, var det nærmest utenkelig at noen biler kom til å ha en ladefart på 350 kilowatt, mange av dem den gangen hadde 50 kilowatt, så det har gått fort.

Gjøby mener man må se på dette som man gjorde med ulike motortyper tidligere.

– Noen valgte en rekkefirer, andre en V12-motor. Alt etter behov og lommebok.

PS: I årets vintertest leverte, ikke overraskende, Lotus Emeya sterke tall. Bilen brukte 16,5 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent. Makseffekten var 331 kilowatt og snitteffekten gjennom hele ladeøkta var 259 kilowatt.

Emeya tok imot 233 kilowatt ved 75 prosent fylt batteri og 194 kilowatt ved 80 prosent.

Motor kommer tilbake med en komplett liste fra ladetesten!