I løpet 2027 skal Alfa Romeo ha en modellinje med fem biler, melder Autocar, fra bilutstillingen i Paris. I dag er den på tre, hvor to av modellene nærmer seg ti år gamle.
Den siste av de nye skal bli en stor toppmodell i E-segmentet, trolig en SUV, som blir på størrelse med med BMW iX og Porsche Cayenne.
Det er avtroppende administrerende direktør Jean-Philippe Imparato som sier dette.
Han åpner riktignok for at den påtroppende, Santo Ficili, skal ta den endelige avgjørelsen.
– Han kan reflektere over dette E-segment-forslaget i de kommende månedene, sier Imparato.
Modellen skal komme etter de elektriske arvtakerne til Giulia og Stelvio, som er ventet i henholdsvis 2025 og 2026.
Annonse
Kjøredynamikk
Imparato sa at Stelvio og Giulia fortsatt skal «opprettholde og beskytte» Alfa Romeos kjøredynamikk i overgangen til elektrifisering.
Samtidig blir modellene tilgjengelige med hybridifiserte drivlinjer med bensinmotor. Produksjonsforholdet mellom de ulike drivlinjene skal kunne skaleres opp og ned etter behov.
Om Alfa Romeos resultater sa Imparato at merket hadde gått fra «å tape hundrevis av millioner til å tjene hundrevis av millioner», som et resultat av kostnadskutt og økte priser på modellene deres.
Merkets første elbil, Junior, er på det norske markedet om ikke lenge. Det er en småbil som er basert på Stellantis minste elbilplattform. I tillegg kom kompakt-SUV-en Tonale i 2022, den er kun tilgjengelig med fossile drivlinjer.
Det er for øvrig registrert tre nye Alfa Romeoer i Norge i år, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. To Stelvio Quadrifoglio og én Giulia Quadrifoglio. På samme tid i fjor var tallet 52.