ELEKTRISK START: Junior er første elbil ut fra Alfa Romeo. Neste år kommer en elektrisk Stelvio, året etter er det Giulias tur.

Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior Veloce

Junior skal få Alfa Romeo fram fra skyggene

Alfa Romeo Junior Veloce tilfører småbilsegmenet litt ekstra moro, så gjenstår det å se om noen i Norge bryr seg.

Publisert

Pluss

Kjøreegenskaper, design, entusiasme

Minus

Rekkevidden, merkets omdømme, hva blir prisen?

MILANO/BALOCCO (Motor): Alfistier, gjengen som er veldig mye mer enn gjennomsnittet interessert i Alfa Romeo, har hatt et magert tilfang av nye modeller de siste ti årene. Trolig har det vært litt ergerlig, samtidig er de som entusiaster ofte er, egentlig ikke så veldig klare for at det de digger, skal bli allemannseie.

Det er ett av de få merker der sjåførene vinker til hverandre når de møtes på veien.

Junior er Alfa Romeos aller første elbil, uten at den er i det klassiske Alfa-formatet. Det er ikke en mellomstor sedan eller en snerten sportsbil. I stedet debuterer merket elektrisk med en kompaktbil, i en slags SUV-design.

Mer kommer

Alfa Romeo Junior Veloce

  • Pris: Ikke klar
  • Drivlinje: 51/54 kWt batteri, 280 hk/345 Nm, forhjulstrekk, ettrinnsautomat.
  • Rekkevidde: 334 km.
  • Lading: 100 kW, 20–80 prosent på 27 min.
  • 0–100 km/t: 5,9 sek.
  • Bagasjevolum: 400/1265 liter.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde (cm): 417/198/150.
  • Vekt/nyttelast (kg): 1590/495.
  • Konkurrenter: Smart #1, Smart #3, Volvo EX30 RWD, Mini Cooper SE, Abarth 500e, Alpine A290

Junior er basert på mye av det samme som Stellantis-kollegene fra for eksempel Jeep, Opel og Peugeot, modeller som Renegade, Mokka-e og E-2008. Det betyr en ganske liten bil, 417 centimeter lang, men det er også mye som gjør at dette føles som en helt annen bil enn de nevnte.

For Alfa Romeo er det i tillegg en tilbakekomst til de små bilene på rundt fire meter, etter mange år med kun de mellomstore Giulia og Stelvio, og nylig kompakt-SUV-en Tonale.

Merket sier de skal komme med en ny elbilmodell i året i tiden kommer, og Junior er opplagt viktig for å stake ut kursen for disse bilene. 

De må skille seg en smule ut, på et vis som kan vekke liv i det som har gjort Alfa Romeo til et ettertraktet bilmerke.

Ny frontdesign

Det betyr at bilene må ha en design som får dem til å skille seg ut på en riktig måte, og så må bilen gi føreren en sportslig opplevelse. Modellene som står utstilt på Alfa Romeo-museet, har alle hatt de elementene.

Utvendig har designerne klart å få Junior til å se tett og tøff ut. Fronten er hissig, og for kjennerne er det også noe annet. Skiltet er ikke lenger sidestilt. I tillegg er den triangulære «trefoilen» i grillen tonet ned. Ellers er fronten preget av lykter som gir Junior et skarpt åsyn. Hjulene sitter i hvert hjørne, det gir et breialt uttrykk, særlig bakfra.

FLERE VERSJONER: Junior kommer i flere versjoner, men det er trolig bare den kraftigste elvarianten som kommer til Norge.
KOMPAKT: Junior er litt over fire meter lang.
ORIGINALEN: Forrige med samme navn var GT Junior 1.3. Her er en fra 1974 som står på Alfa Romeo-museet i Milano.

Like viktig er alt som har foregått under skallet. Det er lett å tenke at Junior er nok en av utallige Stellantis-biler med ganske like egenskaper, bare ulikt utseende.

I andre markeder vil Junior komme med fossile motorer og to elmotorer. De elektriske er en på 156 hestekrefter og en på 280. At det er versjonen med elmotor som kommer til Norge, er opplagt, men alt tyder også på at det kun blir varianten med 280 hestekrefter.

Omflakkende tilværelse

Merket har hatt en temmelig omflakkende tilværelse i Norge i mange år, med ulike importører, og Junior kan være en gyllen anledning til å begynne på nytt.

Da passer det også med en utgave som er noe ganske annet enn resten av de andre Stellantis-elbilene.

I versjonen med 280 hestekrefter, som heter Junior Veloce, har Alfa Romeo utviklet en ny motor. I tillegg har de fått hjelp av Torsen til å lage en differensial som klarer å håndtere kreftene som skal ned i bakken via forhjulene. Det er også et helt annet hjuloppheng, med en rekke sportslige innslag.

Vi fikk teste Junior Veloce på Alfa Romeos eget testanlegg, Balocco, hvor det både er en racingbane og en rekke sløyfer som tar på seg rollen som morsomme sideveier.

Der var det lett å kjenne at dette er en bil som mer enn noe annet er en arvtaker til GTI-bilene fra den gang da. Hvis man vil, så tåler Junior masse kraft rett i forhjula, uten at det blir momentstyring av noe slag. Man kjenner at differensialen jobber med grepet, mens styringen både er kvikk, man trenger bare mindre utslag, og med god følelse for underlaget.

Bremsene gir i tillegg ikke den typiske svamp-følelsen mange elbiler har. Her er det jevn motstand.

Lett

Noe av knepet, utover et litt ekstra avansert oppsett under, er at bilen er lett. 1590 kilo er fort et par hundre kilo under andre elbiler i samme størrelse. Dermed føles Junior ekstra lettbeint.

Det er en skikkelig gøyal bil, hvor kvalitetsfølelsen er i øvre sjikt i klassen, mens det praktiske er sånn passe godt tatt vare på. En så liten bil har ikke all verdens plass i baksetet, og har man sportsseter foran, får knærne smake hardplast bak. Bagasjeplassen er helt ok, 400 liter, i tillegg har Junior en mini-frunk der det er plass til ladekabler.

TOPPUTGAVE: Veloce betyr at dette er den kraftigste versjonen av Junior.
SPORT: Testbilen var utstyrt med sportsseter. Styringen er direkte og opplevelsen minner om en GTI-bil.
SNEDIG: Alfa Romeo har satt inn en mini-frunk som har plass til ladekablene.
TRANGT: Bilen er liten og sportssetene tar plass.
SOLID: Junior Veloce er utstyrt med solide bremser.
NY LINJER: Fronten på Junior er en klar modernisering, og skiltet er ikke lenger sidestilt.

De innvendige funksjonene virker også å være godt gjennomtenkt. Med kjørefunksjoner via en spak på midtkonsollen og ellers et ryddig oppsett.

For Alfa Romeo er Junior en bil de håper skal nå ut til både dem som ikke har behov for en stor bil, og dem som har en større bil fra før av. Det skal være en hverdagsbil som byr på litt ekstra moro.

Hva rekkevidden faktisk er, er litt usikkert ennå. Bilen er ikke ferdig testet og homologert på dette, men utgaven med den minste elmotoren skal klare 41 mil, mens de foreløpige tallene for Junior Veloce er 34 mil. 

Lover godt

Hva det store skillet kommer av, vites ikke, men det kan ha en sammenheng med breie dekk. Samtidig er det grunn til å tro at fornuftig kjøring bør bringe Veloce ganske nært den mildere utgaven.

Ladefarten er moderat, 100 kilowatt, men batteriet er lite, så reisetiden blir ikke skremmende lang på tur.

Det er ventet at Veloce-utgaven, som trolig blir den eneste vi har å velge mellom her til lands, er klar mot slutten av året. Prisen er ikke bekjentgjort, men at den blir en god del dyrere enn dagens små Stellantis-biler, er det liten tvil om. Trolig er det litt mer i retning av Volvo EX30, som også vil være en mulig konkurrent.

Junior Veloce lover godt for den elektriske fortsettelsen til Alfa Romeo. Med stil og kjøreegenskaper. Samtidig er dette et utpreget nisjeprodukt, for dem som har savnet de kvikke og gøyale kompaktbilene.

Så spørs det om Junior gjør at Alfistiene må vinke til plagsomt mange flere biler i tiden som kommer. På den annen side:  Så langt i år er det registrert to nye Alfa Romeo, ifølge Opplysningrådet for veitrafikken. Da skal det i det minste ikke så mye til for å gjøre en forskjell.