DEKKJAKT: Handelsblokaden av Russland påvirker markedet av vinterdekk.

Høyere priser og færre dekk:

Advarer om mangel på vinterdekk

Ukraina-krigen og blokaden av varer fra Russland kan føre til mangel på vinterdekk, advarer en av de store dekkgrossistene. Prisene stiger, reservasjonene er rekordmange og lagrene begynner å gå tomme.

Publisert

Det skriver nettstedet Motorbransjen.no.

De fleste store dekkprodusentene som lager vinterdekk med den gummiblandingen som nordiske kjøpere etterspør, har produsert dekkene ved fabrikker i Russland.

– Handelssanksjoner av varer fra Russland inkluderer dekk, og dekkfabrikker har i Russland i flere år vært dominerende når det gjelder vinterdekk med nordisk gummilag, sier salgsdirektør Kjetil Hansen i Nordisk Dekkimport (NDI).

Dermed blir det i hovedsak produsenter i Asia som vil kunne levere nye vinterdekk, med eller uten pigger, med den nordiske gummiblandingen, ved siden av de produsentene som har fått opp produksjon av slike dekk på fabrikker andre steder i Europa.

Håndterbart

Dekkmann, som er en av de største forhandlerne i Norge, mener derimot at det er en situasjon bransjen stort sett kommer til å håndtere.

– Alle er på en eller annen måte påvirket av dette, men vi ble jo oppmerksom på denne problemstillingen umiddelbart etter krigsutbruddet. Det kan bli utfordringer med visse enkeltdimensjoner, i større grad på mellompris og budsjettdekk enn premiummerkene, og jeg tror også situasjonen er litt mer utfordrende for varebil enn personbil, sier Torleiv Dalen Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

Nesten alle de store produsentene av premiumdekk (som vi oftest har i våre tester her på Motor) har hatt store fabrikker i Russland, men de fleste har anlegg en rekke steder rundt om i verden.

Til vinterdekktestene vi har publisert i Motor har Nokian, Pirelli, Michelin, Continental og Nordman ofte hatt med dekk produsert i Russland, mens Goodyears vinterdekk de seneste årene har vært laget i Polen.