SMILENE STIVNET: Lisbeth og Roger Lystad foran sin fukt- og råteskadde bobil.Foto: PRIVAT
Lekkasje fra toalettet:
«Flott bobil» var reparasjonsobjekt
– Gratulerer så mye med denne flotte bobilen, skrev bobilforhandleren på Facebook da Lisbeth og Roger Lystad hentet sin nye bobil. Forhandleren fortalte ikke at bilen tidligere var blitt solgt som et reparasjonsobjekt.
– Lærdommen vår er at neste gang vi skal kjøpe bil, skal
vi virkelig undersøke, sier Lisbeth Lystad på Kongsberg.
Hun og mannen hennes kjøpte våren 2022 en 13 år gammel bobil
for 400.000 kroner av merket Rimor fra Tellus, en av landets største
bobilforhandlere.
– Lisbeth og Roger har realisert sin bobildrøm, skrev
forhandleren i Facebook-posten, hvor ekteparet smiler bredt med bobilen i
bakgrunnen.
Men smilene skulle raskt stivne.
Rett etter overtakelsen oppdaget de at vannpumpen lakk.
På den andre turen oppdaget de lekkasje fra toalettet.
Mye vann
– Det kom vann fra skillet mellom toalettet og gulvet,
forteller Lisbeth Lystad.
– Hvor mye vann var det?
– Ganske mye, Det rant ut i resten av bobilen, blant
annet under skapene våre.
Utbedringsforsøk hjalp ikke. Lekkasjene fortsatte. Da
paret tok kontakt med en annen bobilforhandler, som solgte bobilen året i forveien,
får de sjokkbeskjeden:
Denne bobilforhandleren forteller at de solgte bobilen
som et reparasjonsobjekt, fordi de hadde oppdaget omfattende fukt i bilen.
Annonse
422.000 kr
Firmaet Fuktfritt gjorde deretter en fukttest av bilen,
som viser at det er behov for å utbedre omfattende fukt- og råteskader.
Kostnad: 422.000 kroner.
Det er 22.000 kroner mer enn paret betalte for bilen.
Ekteparet mener Tellus, forhandleren som de kjøpte av,
ikke har fortalt alt de visste om bobilen. Tellus, derimot, viser til at de
mener de har utbedret det de trodde var skader før de solgte bobilen til ekteparet
Lystad.
Forhandleren hevder de ikke visste at det etter deres
utbedringer fortsatt skulle være omfattende fukt- og råteskader.
Bobilen ble solgt av Tellus' avdeling i Malmefjorden i
Møre og Romsdal. Ekteparet fra Kongsberg gikk til søksmål mot forhandleren, og
i Møre og Romsdal tingrett har de fått medhold i at bobilkjøpet skal heves – og
at de skal få tilbake pengene sine, pluss forsinkelsesrenter og
saksomkostninger.
Tingretten viser til vurderingene til det sakkyndige
firmaet Fuktfritt, og at en annen bobilforhandler solgte bilen som
reparasjonsobjekt bare ett år før Tellus solgte den til ekteparet Lystad.
– Det er overveiende sannsynlig at bilen hadde fukt på
overtakelsestidspunktet. De påviste fuktskadene er så alvorlige at de innen
kort tid vil gjøre bobilen ubrukelig, konkluderer tingretten.
Annonse
– Visste ikke
Bobilforhandleren Tellus sier til Motor at de ikke vil
anke dommen. De holder imidlertid fast ved at de ikke visste at bobilen hadde
omfattende fukt- og råteskader.
– Vi mener vi har gitt all tilgjengelig informasjon før
salget, sier salgssjef Roger Hustad i Tellus avdeling Malmefjorden, før han
legger til:
– I tiden etter salget til kunden har det imidlertid kommet
frem informasjon om at bilen i tidligere eierledd har blitt solgt som reparasjonsobjekt.
Det er svært beklagelig, da denne type informasjon åpenbart hadde fått stor
betydning for de opplysninger som ble gitt ved salget. Vi vil gjennomgå våre
rutiner for å forbedre disse, slik at vi i fremtiden unngår dette, sier Hustad.
Synlig sopp
Det sakkyndige firmaet som ble leid inn av ekteparet, har
forklart at fukten var synlig visuelt. Bak toalettet var det synlige sopp-prikker.
Lisbeth Lystad mener derfor at Tellus må ha visst mer enn
de har fortalt. Når Motor intervjuer Lystad, har hun og mannen fortsatt
ikke fått pengene sine fra forhandleren.
– Vi håper de betaler. Det er useriøst om et så stort
firma ikke gjør opp for seg, sier hun.