Sommeren 2015 kjøpte Bodø-kvinnen en ny bensinbil av typen Ford Focus. Bilen fikk registreringsnummeret EZ 10120.
Men da var femsifrede skilt som begynner på «E» for lengst reservert elbiler, og Toril V. Lundestads bil er definitivt ingen elbil, heller ingen hybridbil.
Elbileiere kan velge om de vil ha skilt for elbiler på bilen sin, eller om de vil ha geografiske skilt, som alle biler på bensin eller diesel bruker.
Det er ikke mulig å få elbilskilt for biler på fossilt drivstoff, har vegvesenet fortalt Motor.
Men så er det altså noen bileiere som likevel kjører rundt med en «E» først på registreringsskiltet sitt, selv om de har fossilbiler.
– Vi fikk en forklaring om at det var sendt feil skilt til Bodø, minnes Toril V. Lundestad nå seks år etter.
Når vi spør Statens vegvesen, får vi forklart at det i juni 2015 rett og slett oppsto en feil i vegvesenets datasystemer.
– Det ble bestilt og tatt i bruk noen skilt hvor «E» var første bokstav, forteller pressevakt Liv Bulling.
Feilen oppsto for biler som ble registrert i Bodø (EZ), på Finnsnes (EX) og i Kirkenes (EY).
Innen vegvesenet fikk rettet feilen ble til sammen 163 personbiler og 12 varebiler registrert med elbilskilt, i tillegg til noen få større kjøretøy som busser og lastebiler.
Feilen blir for øvrig ikke rettet. Ingen av kjøretøyene har fått nye og riktige skilt.
– Elbiler var ikke så vanlig i Bodø for seks år siden. Rett etter at vi hadde fått bilen var det en som kommenterte at vi hadde fått oss elbil. Men det hadde vi jo ikke, forteller Lundestad.
Det er for øvrig ikke bare noen få fossilkjøretøy med femsifrede registreringsskilt som kjører rundt med skilt som begynner på «E». Også noen tusen kjøretøy med firesifrede skilt gjør det.
Vegvesenet bruker også bokstavkombinasjonene ES, EW, EX, EY og EZ på firesifrede kjøretøy – uavhengig av om de går på elektrisitet eller på fossilt drivstoff.
Og når det om ikke mange månedene er tomt for EC-skilt på nye elektriske biler, fortsetter vegvesenet med «ED».