<b>SVEVER HØYT: </b>Suzuki er glade for å ha fått en stor firehjulsdrevet ladehybrid i modellutvalget.
SVEVER HØYT: Suzuki er glade for å ha fått en stor firehjulsdrevet ladehybrid i modellutvalget.

Prøvekjørt: Suzuki Across

Fire små detaljer skiller denne og Toyota RAV4

Suzuki-folket synes Across er penere i fronten enn RAV4. Da er den mest synlige forskjellen allerede nevnt.

Publisert Sist oppdatert

Suzuki Across

  • Toyota RAV4 med noen Suzuki-detaljer.
  • Firehjulsdrift.
  • Ladbar hybrid med batteri på 18,1 kWt.
  • 75 km. rekkevidde på strøm
  • 306 hk.
  • 500 liter bagasjevolum.
  • 1500 kg hengervekt.
  • Pris: 549.900 (kun én utstyrsversjon)

Dagen etter at Toyota dro duken av RAV4 for det norske publikummet, kommer en annen japansk produsent med mer av det samme.

Som du allerede har sett på bildet og skjønt etter de første linjene, så er Suzukis nye stolthet på alle vis en Toyota RAV4.

Ikke mye galt i det.

RAV4 er en utmerket bil allerede i utgangspunktet.

Og i dagens bilindustri finner vi samarbeid som fortoner seg langt mer spektakulært enn at to japanere skifter emblemer.

Outlander forsvinner

Mer overraskende er det at en tredje japansk aktør, Mitsubishi, ikke lenger skal levere norgesfavoritten Outlander til det europeiske markedet.

Det er naturligvis et gledelig budskap til Suzuki og Toyota, hvis vi skal se det fra en litt kynisk, forretningsmessig side.

Eksklusivt preg

Som vår ferske prøvekjøring av den nye ladbare versjonen av RAV4 viser, så er faktisk bilen blitt merkbart bedre.

Både støydempingen og styrefølelsen har fått et mer eksklusivt preg.

Og det er denne versjonen vi nå finner igjen under et annet navn og i en annen modellportefølje.

Dette blir Suzukis femte modell på det norske markedet.

Og den største – etter at Grand Vitara forsvant for noen år siden.

Men designerne har altså fått tildelt litt modelleire fra Toyota og et lite parti helt i fronten som de har kunnet forme med sitt eget designuttrykk.

Større grill

Resultatet - altså forskjellen - ser du neppe, med mindre du stiller en RAV4 ved siden av.

Men Suzukis front framstår er en smule mildere, med smalere og mindre markerte lyktebånd, og med en større grill som er dratt lenger ned i spoileren.

<b>RAV4:</b> Slik ser Toyotas bestselger ut forfra. Den tredelte grillen og de markerte lyktene gir et litt sinna oppsyn.
RAV4: Slik ser Toyotas bestselger ut forfra. Den tredelte grillen og de markerte lyktene gir et litt sinna oppsyn.
<b>ACROSS: </b>Slik ser Suzukis nykommer ut forfra. Lyktene er lenger og ikke like profilerte. Og grillen er større.
ACROSS: Slik ser Suzukis nykommer ut forfra. Lyktene er lenger og ikke like profilerte. Og grillen er større.

Reservehjul

- Litt penere. Mener vi, da, sier Frank Dunvold, sjefen for RSA, som importerer Suzuki.

De øvrige detaljene som skiller de to bilene er nok mest for de ekstremt interesserte.

Skjønt, at bagasjerommet på Across er 20 liter mindre, kan være interessant.

Ikke på grunn av selve volumet, men fordi Suzuki ønsker å tilby sine kunder et fullverdig reservehjul.

Skum og pumpe

De dropper det mer plassbesparende reparasjonssettet med skum og en liten kompressor som kobles til strømuttaket i bilen. Kanskje ikke dumt.

Mange opplever at dette både er mindre pålitelig og langt mer vrient å håndtere i mørket.

Ulempen er at bagasjeskjuleren, som i RAV4 har sin egen oppbevaringsplass under bagasjeromsgulvet når det ikke brukes, ikke får plass sammen med reservedekket i Across.

<b>IDENTISK:</b> Bakfra er det kun Suzuki-emblemet som skiller Across fra en RAV4. Rødfargen er ett av totalt seks valg.
IDENTISK: Bakfra er det kun Suzuki-emblemet som skiller Across fra en RAV4. Rødfargen er ett av totalt seks valg.

19-toms standard

De resterende to detaljene hadde du neppe tenkt over hvis du ikke leste det her:

  • Instrumentene har en litt annen grafikk, gjenkjennelig fra andre Suzuki-modeller.
  • Og Suzuki benytter seg av en annen dekkleverandør. Uansett er 19-toms felger standard.

Støykomfort og kjørefølelse oppleves akkurat like bra som i RAV4. Ellers ser man selvsagt noen tydelige S-er på panser og hekk og ratt.

Resten er identisk.

Idretts-parallell

Dunvold trakk en parallell til idrettsverden da han skulle plassere Across i den store familien av dine og mine og våre modeller.

– De største idrettsstjernene er de som har hatt et større søsken, sa han.

Underforstått: Across trekker veksler på Toyotas pionérarbeid innenfor hybridteknologien.

I 2020 betyr det en firehjulsdrevet SUV med én bensinmotor og to elektriske motorer, en samlet effekt på 306 hester - og viktigst for mange:

En rekkevidde på strøm på 75 kilometer.

Vår nevnte prøvekjøring av RAV4 dokumenterte at dette er enkelt oppnåelig.

Oppvarmet baksete

I tråd med Suzukis filosofi, selges Across kun i én utstyrsversjon.

Den har blant annet følgende standardutstyr:

  • Seter i delskinn, elektrisk justerbart førersete, 19-toms alufelger, elektrisk bakluke og oppvarmet baksete.

Pris: 549.900 kroner.

Du trenger egentlig bare vinterdekk og metallic lakk - og eventuelt hengerfeste - i tillegg. Uten at vi har finregnet på dette, så bør du greit komme under 600.000 kroner for en komplett utstyrt bil.

Suzuki regner med å selge 800 Across i løpet av årets drøye fire siste måneder.

<b>ANDRE INSTRUMENTER</b>: Spesielt interesserte vil se at instrumenteringen i Suzuki er en litt annen enn i RAV4. Og emblemet på rattet er definitivt et annet.
ANDRE INSTRUMENTER: Spesielt interesserte vil se at instrumenteringen i Suzuki er en litt annen enn i RAV4. Og emblemet på rattet er definitivt et annet.