
Amerikansk bilorganisasjon avslører:
Selvkjøringsfunksjonen feilet hver 14. kilometer
I to av tre tilfeller krasjet den delvis selvkjørende bilen med en stillestående bil i veikanten.
Moderne bilers halvautonome egenskaper - altså evnen til å kjøre delvis av seg selv - får kraftig kritikk etter en test foretatt av American Automobile Association (AAA), skriver Vi Bilägare.
AAA er søsterorganisasjonen til NAF. De ga blant annet ut veikart sitt første veikart i 1905 og første hotellguide i 1917.
Bilenes evne til å kjøre mer eller mindre på egen hånd er mer begrenset enn mange tror.
Fem biler testet
Det viste testen som AAA utførte med fem biler med ulike systemer for selvkjøring på det nivået de fleste nye modeller har i dag.
Bilene var BMW X7, Cadillac CT6, Ford Edge, Kia Telluride och Subaru Outback.
De ble kjørt tilsammen 650 mil av ulike førere tilknyttet ulike testsentere.
Alvorlige feil
I gjennomsnitt dukket det opp en feil ved systemet hver 14. kilometer.
De fleste handlet om funksjonen som skal holde bilen i riktig fil.
Men noen var også mer alvorlige.
Vil begrense bruken
- En av testbilene oppdaget i to av tre tilfeller ikke en stillestående bil i veikanten, og ville kollidert i 40 km/t.
- I flere tilfeller fikk sjåføren minimalt med varsler før systemet sluttet å fungere og sjåføren måtte ta over kjøringen selv.
AAA mener at bilprodusentene i større grad må begrense bruken av systemene, avhengig av blant annet værforhold og veistandard.
Må bli bedre
I følge organisasjonen har ikke nivået på disse funksjonene blitt særlig bedre siden en liknende test for to år siden.
- Bilprodusentene må jobbe med å gjøre teknikken mer pålitelig, fastslår Greg Brannon, teknologisjefen i AAA.
