<b>LANGT HIT: </b>Selvkjøring på dette nivået ligger fortsatt mange år fram i tid.
LANGT HIT: Selvkjøring på dette nivået ligger fortsatt mange år fram i tid.

Amerikansk bilorganisasjon avslører:

Selvkjøringsfunksjonen feilet hver 14. kilometer

I to av tre tilfeller krasjet den delvis selvkjørende bilen med en stillestående bil i veikanten.

Publisert Sist oppdatert

Moderne bilers halvautonome egenskaper - altså evnen til å kjøre delvis av seg selv - får kraftig kritikk etter en test foretatt av American Automobile Association (AAA), skriver Vi Bilägare.

AAA er søsterorganisasjonen til NAF. De ga blant annet ut veikart sitt første veikart i 1905 og første hotellguide i 1917.

Bilenes evne til å kjøre mer eller mindre på egen hånd er mer begrenset enn mange tror.

Selvkjøring

  • Nivå 0: Sjåføren gjør alt selv.
  • Nivå 1: Bilens elektronikk gjør inngrep i kjøringen, for eksempel ved å få den til å akselerere, redusere farten, eller gi små styreutslag. Adaptiv cruisekontroll er et godt eksempel.
  • Nivå 2: Bilen kombinerer langt flere funksjoner, som å styre samtidig som den øker eller reduserer farten. Automatisk parkering er også et typisk eksempel på nivå 2. Altså der de fleste biler er i dag.
  • Nivå 3: Bilen kjører selv under visse idelle forhold, som en ganske rett motorvei med gode markeringer av kjørefelt. Men sjåføren må være parat til å gripe inn.
  • Nivå 4: Bortsett fra i spesielle tilfeller, som ekstremvær, fikser bilen all kjøring. Men sjåfør må likevel være forberedt på å ta over kjøringen.
  • Nivå 5: Rattet blir borte. Det er bare å sette seg inn og gi beskjed om hvor du skal.

Fem biler testet

Det viste testen som AAA utførte med fem biler med ulike systemer for selvkjøring på det nivået de fleste nye modeller har i dag.

Bilene var BMW X7, Cadillac CT6, Ford Edge, Kia Telluride och Subaru Outback.

De ble kjørt tilsammen 650 mil av ulike førere tilknyttet ulike testsentere.

Alvorlige feil

I gjennomsnitt dukket det opp en feil ved systemet hver 14. kilometer.

De fleste handlet om funksjonen som skal holde bilen i riktig fil.

Men noen var også mer alvorlige.

Vil begrense bruken

  • En av testbilene oppdaget i to av tre tilfeller ikke en stillestående bil i veikanten, og ville kollidert i 40 km/t.
  • I flere tilfeller fikk sjåføren minimalt med varsler før systemet sluttet å fungere og sjåføren måtte ta over kjøringen selv.

AAA mener at bilprodusentene i større grad må begrense bruken av systemene, avhengig av blant annet værforhold og veistandard.

Må bli bedre

I følge organisasjonen har ikke nivået på disse funksjonene blitt særlig bedre siden en liknende test for to år siden.

- Bilprodusentene må jobbe med å gjøre teknikken mer pålitelig, fastslår Greg Brannon, teknologisjefen i AAA.

<b>POPULÆR: </b>Mange er nysgjerrige på hvilken selvkjøringsteknologi vi får framover. Her tester publikum en <b>s</b>elvkjørende minibuss i Arendal - afør koronaen.
POPULÆR: Mange er nysgjerrige på hvilken selvkjøringsteknologi vi får framover. Her tester publikum en selvkjørende minibuss i Arendal - afør koronaen.