TEKNOBUSS: Volkswagen ID Buzz blir både helelektrisk og 100 prosent selvkjørende – og kommer på det kommersielle markedet i 2022. Foto: Volkswagen AG

Volkswagen ID Buzz fylles opp med teknologi:

Retrobussen blir selvkjørende

Tre år etter at VW lanserte helelektriske ID Buzz, har stadig flere ment at retrobuss-konseptet aldri ville bli en realitet. Alt tyder på at de tok feil.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: ID Buzz blir klar i 2022.

I et lukket forum på teknologimessen CES 2020 i Las Vegas, bekreftet sjefen for Volkswagens selvkjøringsprosjekter, Alex Hitzinger, at ID Buzz blir en realitet, skriver Electrek.

Og enda mer spennende:

Det vil bli den første modellen med autonome egenskaper på nivå 4 – altså fullstendig selvkjørende, men med mulighet for sjåfør til å gripe inn.

Dette skjer et drøyt halvår etter at VW rapporterte om et samarbeid med Fotball-VM i Qatar 2022 om levering av 35 ID Buzz.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Kommersiell bruk

Selvkjøringsteknologien skal i første omgang brukes i kommersiell sammenheng til visse typer persontransport og varelevering.

Dette gir, ifølge Hitzinger, en viss balanse i et regnskap som per dags dato har en kostnad på 100.000 dollar (en snau million norske kroner) per bil, men som i løpet av de 10 neste årene vil bli redusert til rundt 10.000 dollar (snaue 100.000 kroner).

ID Buzz skal etter planen komme i en firehjulsdrevet versjon med 369 hester og et batteri på 111 kWt, eller i en rimeligere bakhjulsdrevet versjon med 286 hester og et 84 kWt-batteri.