TEKNOBUSS: Volkswagen ID Buzz blir både helelektrisk og 100 prosent selvkjørende – og kommer på det kommersielle markedet i 2022. Foto: Volkswagen AG
Volkswagen ID Buzz fylles opp med teknologi:
Retrobussen blir selvkjørende
Tre år etter at VW lanserte helelektriske ID Buzz, har stadig flere ment at retrobuss-konseptet aldri ville bli en realitet. Alt tyder på at de tok feil.
DETTE ER SAKEN: ID Buzz blir klar i 2022.
I et lukket forum på teknologimessen CES 2020 i Las Vegas, bekreftet sjefen for Volkswagens selvkjøringsprosjekter, Alex Hitzinger, at ID Buzz blir en realitet, skriver Electrek.
Og enda mer spennende:
Det vil bli den første modellen med autonome egenskaper på nivå 4 – altså fullstendig selvkjørende, men med mulighet for sjåfør til å gripe inn.
Dette skjer et drøyt halvår etter at VW rapporterte om et samarbeid med Fotball-VM i Qatar 2022 om levering av 35 ID Buzz.
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)
Kommersiell bruk
Selvkjøringsteknologien skal i første omgang brukes i kommersiell sammenheng til visse typer persontransport og varelevering.
Dette gir, ifølge Hitzinger, en viss balanse i et regnskap som per dags dato har en kostnad på 100.000 dollar (en snau million norske kroner) per bil, men som i løpet av de 10 neste årene vil bli redusert til rundt 10.000 dollar (snaue 100.000 kroner).
ID Buzz skal etter planen komme i en firehjulsdrevet versjon med 369 hester og et batteri på 111 kWt, eller i en rimeligere bakhjulsdrevet versjon med 286 hester og et 84 kWt-batteri.