En kald vinterkveld sist vinter kjørte Elsa og Olav Hjalmar
Holm på en trefeltsvei med høy trafikk på Heimdal utenfor Trondheim.
– Plutselig kollapset startbatteriet. På bare noen få
minutter ble bilen mørklagt, forteller Holm.
Utenfor bilen var det 15 kalde minusgrader, og mørkt, til
tross for gatelys i motsatt kjøreretning.
– Vi ble stående i veien og blokkere det ene av de tre
kjørefeltene.
Mange Hyundai og Kia-eiere opplever at startbatteriene på
elbilene deres har lav spenning og tømmes.
Motor har tidligere skrevet om Hyundai-eieren som mange
ganger opplevde at startbatteriet
ble helt utladet på hennes Hyundai Kona. Hyundai Norge skyldte
på apper, som kontakter bilen så ofte at batteriene dermed utlades.
Olav Hjalmar Holm, som bor i Levanger i Trøndelag, har
fått med seg problemene mange andre Hyundai-eiere har hatt med sine biler.
Han har derfor montert en måler som viser ham spenningen på ekteparets
2023-modell Hyundai Ioniq 5. Han har også lest seg opp på faresignalene når
spenningen går ned.
– Men all strømmen forsvant uten forvarsel, bortsett fra
en melding på skjermen som ba oss om å «sjekke batteriet». Nødblinken sluttet å
blinke etter 5–10 minutter.
Ekteparet trykket på SOS-knappen, som er i alle nyere
biler.
– Da vi fikk kontakt med 110-sentralen, som sa at dette
ikke er deres ansvar. De sa vi må kontakte bergingsfirma.
Annonse
Bitende kaldt
Risikoen for å bli påkjørt er stor når en bil står på en
høytrafikkert vei, helt mørklagt. Men varseltrekanten i bagasjerommet fikk de
ikke tak i. Det gikk ikke an å åpne bakluka, eller å få tak i varseltrekanten
ved å legge ned andre seterad.
Holm gikk derfor ut av bilen og varslet de som kom bakfra
viftende med en refleksvest. Etter hvert fikk han stoppet en bil som satte på
nødblinken sin, og som lånte ut sin varseltrekant.
BEDRE NÅ: Olav Hjalmar Holm med sin Hyundai Ioniq 5.Foto: PRIVAT
Siden Holm har kjørt ambulanse tidligere, er han
påpasselig med å ha med seg varme klær, lommelykt og annet nødvendig utstyr.
– Men det var jo bitende kulde. Selv om jeg hadde både ullstillongs,
dunjakke med hette og vinterhansker, ble jeg utrolig fort kald.
Heldigvis fikk de hjelp på telefonnummeret de fikk av
forhandleren som de kjøpte bilen av. Etter hvert kom Vikings bergingsbil dem
til unnsetning.
«Noe lav kapasitet»
– Vi ønsker selvfølgelig ikke at kunder skal ha negative
opplevelser som dette, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Knudsen i Hyundai Norge.
Han har lest historien om ekteparet Holms opplevelse.
– Hva tenker dere om størrelsen og kvaliteten på
startbatteriene i bilene deres?
– På generelt grunnlag har vi opplevd noe lav kapasitet
på enkelte elbilmodeller tidligere. Dette skyldes et lavere behov for
startstrøm på elbiler i forhold til på biler med forbrenningsmotor. På bilene
vi selger i dag, er batterikapasiteten økt, og batteritypen forbedret i tråd med
normal produktutvikling, sier Knudsen.
Annonse
Prisavslag
I fjor meldte Motor at mange Hyundai- og Kia-biler må på
verksted for utbedring. Problem-modellene er Hyundai Ioniq 5 og Hyundai Ioniq
6, samt Kia EV6.
Kunder har rast mot bilprodusentene, og noen har gått til
retten og fått økonomisk kompensasjon.
I en rettskraftig dom ble kjøperne av en Hyundai Ioniq tilkjent
40.000 kroner i prisavslag etter at startbatteriet gikk tomt hele ni ganger. Hyundaien
sto til sammen 63
dager på verksted.
Endte godt
For Olav Hjalmar Holm og kona Elsa endte det godt da
bergingsbilen fikk fraktet dem vekk.
De kjøpte bilen hos Hyundai-forhandleren Strandveien Auto
på Verdal.
– Verksmesteren der kjørte ned til Trondheim og sørget
for å få skiftet både 12 volts-batteriet og ISSU-enheten. Det ble jeg og kona skikkelig
imponert over.
– Føler dere at dere er trygge, når dere nå er ute på tur?
– Ja. Men jeg må si vi gruer oss for å kjøre over
fjelloverganger når det er kaldt, og det er lite trafikk. Det er litt utrygt om
vi blir stående der med en mørk og kald bil, og kanskje uten mobildekning.
Han synes også det er rart at han ikke fikk hjelp da de
trykket på nødknappen i bilen.
– Bilens SOS-knapp ga oss falsk trygghet. I denne
situasjonen hadde den ingen verdi.
Annonse
Nødetatene
Hyundai Norge er glade for at Holms opplevelser til slutt
fikk et godt utfall.
– Det er fint å se at de ble godt ivaretatt av
forhandleren, sier Øyvind Knudsen.
– Hva kan man forvente når man trykker inn SOS-knappen i
bilen?
– SOS-knappen i bilen er direkte tilknyttet nødsentralen.
Da vil man alltid komme til nødetatene. Dette er ikke en knapp som er tiltenkt
veiassistanse, sier Knudsen.
Han forteller at e-call-systemet er ment å varsle
nødetatene automatisk ved en ulykke, og at SOS-knappen i realiteten er en
manuell oppringning.
– Den skal kun brukes i tilfeller der man ellers ville ha
ringt nødnummeret. For veiassistanse skal man ringe Hyundai Assistanse, eller
eventuell annen veiassistanse som man har i forsikringen.