63 DAGER: Den nye Hyundaien var på merkeverkstedet til Mobile i 63 dager for problemer med startbatteriet.

Startbatteri-problemer:

Ny bil var 63 dager på verksted med flatt batteri

Problemene med startbatteriet på Hyundaien var så store at kjøperne nå har fått prisavslag i en rettskraftig dom.

Publisert

– Verdireduksjonen skal kompenseres, skriver Romerike og Glåmdal tingrett i en dom som nå er rettskraftig.

For tre og et halvt år siden kjøpte et ektepar en ny Hyundai Ioniq for 327.000 kroner av merkeforhandleren Mobile på Kjeller på Romerike. Noen måneder senere startet problemene med bilen. Fra mai 2021 til april 2023 opplevde kjøperne flatt startbatteri hele ni ganger.

Flere ganger måtte bilen fraktes til merkeforhandleren. Til sammen var den nye elbilen på verksted i 63 dager.

12-voltsbatteriet ble byttet to ganger. Etter at batteriet ble byttet for andre gang, i april i 2023, har det ikke vært noen problemer med startbatteriet.

Mystisk

Motor har skrevet flere artikler om startbatteri-problemer på Hyundai-biler, som også til dels gjelder Kia. Kjøperen av en Hyundai Kona har fått heve kjøpet etter et vedtak i Forbrukerklageutvalget.

To forskjellige merkeverksteder i Trondheim forsøkte forgjeves å finne årsaken til hvorfor startbatteriet på den populære bilmodellen på mystisk vis flere ganger ble tømt for strøm.

– Når en ny bil har en feil som medfører at 12-voltsbatteriet stadig tømmes for strøm, svarer den ikke til det forbrukeren har grunn til å forvente, skrev Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Inn på verksted

Hyundai Norge har uttalt til Motor at apper som ofte kontakter bilene, kan føre til utladet startbatteri. NAF mener problemene kunne vært unngått med kraftigere batterier.

Tidligere i vår bekreftet Hyundai at flere modeller til Hyundai og Kia, som eies av Hyundai, må på verksted for utbedring og oppdatering.

Ifølge et amerikansk trafikksikkerhetsorgan er det problemer med bilenes såkalte ICCU (integrated control charging unit) som kan føre til at 12-voltsbatteriet tappes og blir dødt. Da kan bilene verken åpnes eller startes. Problemet kan også føre til feil med bilen under kjøring.

Prisavslag

Selv om bileierne får reparert bilene sine, kan de fortsatt ha rett på erstatning og/eller prisavslag fra forhandleren sin.

Rettssaken i Romerike og Glåmdal tingrett endte med at eierne av Hyundai Ioniqen får et solid prisavslag, selv om en NAF-test – som ble tatt etter at batteriet på Hyundai Ioniqen ble skiftet for andre gang – konkluderer med at batteriet nå er feilfritt.

– Det er naturligvis ikke i samsvar med krav til funksjonalitet og sikkerhet at en ny bil har slike omfattende startproblemer som følge av utladet batteri. I løpet av en toårsperiode fikk kjøperne ikke start på bilen ni ganger, påpeker tingretten i sin dom.

Ikke brukerfeil

Tingretten mener det mest sannsynlig var en feil på startbatteriet da bilen ble overlevert kjøperne, og at problemene ikke skyldes brukerfeil, slik bilforhandleren antydet i retten.

Bilen har hatt redusert verdi, mener tingretten, som har gitt kjøperne et skjønnsmessig prisavslag på 40.000 kroner.

I tillegg må bilforhandleren dekke kjøpernes saksomkostninger.

En ordknapp daglig leder Tom Espeland ved Mobile Kjeller sier at de forholder seg til dommen.

– Utover det har vi ikke noe mer å tilføre, skriver han i en tekstmelding.