63 DAGER: Den nye Hyundaien var på merkeverkstedet til Mobile i 63 dager for problemer med startbatteriet.
Foto: GEIR RØED
Startbatteri-problemer:
Ny bil var 63 dager på verksted med flatt batteri
Problemene med startbatteriet på Hyundaien var så store at kjøperne nå har fått prisavslag i en rettskraftig dom.
– Verdireduksjonen skal kompenseres, skriver Romerike og
Glåmdal tingrett i en dom som nå er rettskraftig.
For tre og et halvt år siden kjøpte et ektepar en ny
Hyundai Ioniq for 327.000 kroner av merkeforhandleren Mobile på Kjeller på Romerike.
Noen måneder senere startet problemene med bilen. Fra mai 2021 til april 2023 opplevde
kjøperne flatt startbatteri hele ni ganger.
Flere ganger måtte bilen fraktes til merkeforhandleren.
Til sammen var den nye elbilen på verksted i 63 dager.
12-voltsbatteriet ble byttet to ganger. Etter at
batteriet ble byttet for andre gang, i april i 2023, har det ikke vært noen
problemer med startbatteriet.
Mystisk
Motor har skrevet flere artikler om
startbatteri-problemer på Hyundai-biler, som også til dels gjelder Kia. Kjøperen
av en Hyundai Kona har fått heve kjøpet etter et vedtak i
Forbrukerklageutvalget.
To forskjellige merkeverksteder i Trondheim forsøkte
forgjeves å finne årsaken til hvorfor startbatteriet på den populære bilmodellen
på mystisk vis flere ganger ble tømt for strøm.
– Når en ny bil har en feil som medfører at
12-voltsbatteriet stadig tømmes for strøm, svarer den ikke til det forbrukeren
har grunn til å forvente, skrev Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Inn på verksted
Hyundai Norge har uttalt til Motor at apper som ofte
kontakter bilene, kan føre til utladet startbatteri. NAF
mener problemene kunne vært unngått med kraftigere batterier.
Tidligere
i vår bekreftet Hyundai at flere modeller til Hyundai og Kia, som eies av
Hyundai, må på verksted for utbedring og oppdatering.
Ifølge et amerikansk trafikksikkerhetsorgan er det
problemer med bilenes såkalte ICCU (integrated control charging unit) som kan
føre til at 12-voltsbatteriet tappes og blir dødt. Da kan bilene verken åpnes
eller startes. Problemet kan også føre til feil med bilen under kjøring.
Prisavslag
Selv om bileierne får reparert bilene sine, kan de
fortsatt ha rett på erstatning og/eller prisavslag fra forhandleren sin.
Rettssaken i Romerike og Glåmdal tingrett endte med at
eierne av Hyundai Ioniqen får et solid prisavslag, selv om en NAF-test – som
ble tatt etter at batteriet på Hyundai Ioniqen ble skiftet for andre gang – konkluderer
med at batteriet nå er feilfritt.
– Det er naturligvis ikke i samsvar med krav til
funksjonalitet og sikkerhet at en ny bil har slike omfattende startproblemer
som følge av utladet batteri. I løpet av en toårsperiode fikk kjøperne ikke
start på bilen ni ganger, påpeker tingretten i sin dom.
Ikke brukerfeil
Tingretten mener det mest sannsynlig var en feil på
startbatteriet da bilen ble overlevert kjøperne, og at problemene ikke skyldes
brukerfeil, slik bilforhandleren antydet i retten.
Bilen har hatt redusert verdi, mener tingretten, som har
gitt kjøperne et skjønnsmessig prisavslag på 40.000 kroner.
I tillegg må bilforhandleren dekke kjøpernes
saksomkostninger.
En ordknapp daglig leder Tom Espeland ved Mobile Kjeller
sier at de forholder seg til dommen.
– Utover det har vi ikke noe mer å tilføre, skriver han i
en tekstmelding.