KRITISK: NAF mener Opel og importøren ikke bare kan fjerne en tjeneste, som blant annet er plassert i taket mellom forsetene.

Opel-tjenesten forsvant fra årsskiftet:

NAF krever solid prisavslag for Ampera-e-eierne

Problemene bare fortsetter for Opel Ampera-e-eierne. Nå virker ikke lenger «Onstar»-tjenesten til bilen. NAF krever prisavslag – og i noen tilfeller heving av hele bilkjøpet.

Publisert Sist oppdatert

– Tjenesten var spesifisert i bilens utstyrsliste. Da kan den ikke bare fjernes uten å bli erstattet av tilsvarende, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Nyttårsaften mistet de 3800 norske Opel Ampera-e-eierne den elektroniske tjenesten «Onstar», som både styres gjennom en app, og inne fra bilens førersete.

Tjenesten gjør at eierne blant annet kan sjekke ladestatus, forvarme bilen, og varsle fra om ulykke.

De fleste elbilene har nå en slik tjeneste.

Krever prisavslag

3800 nordmenn har kjøpt det som var Opels første elbil. De siste nybilene, 2019-modeller, ble solgt i fjor.

Kundene ble varslet allerede i 2018 at tjenesten ville forsvinne i 2020. Opel har lenge forsøkt å få et alternativ på plass, men uten å lykkes. Nå har de ifølge NAF meldt fra om at det ikke blir en erstatningstjeneste.

Det godtar ikke NAF. De krever at kundene får solide prisavslag.

– Hvor stort prisavslag bør kundene få?

– Vi mener et prisavslag i størrelsesorden 30–35.000 kroner er en rimelig kompensasjon. Digitale tjenester har blitt en viktig del av bilene.

Også krav om heving av kjøpet kan i noen av tilfellene være aktuelt.

– Men vi må gjøre en individuell vurdering for hver sak. Uten slike tjenester har kundene en annen bil enn den de kjøpte, sier Vigdis Svennungsen.

ONSTAR: Slik ser tjenesten ut inne i en Opel Ampera-e. Med tjenesten kan man blant annet varsle fra om ulykker bare ved å trykke på en SOS-knapp.

– Aldri eid av Opel

Den norske importøren, Bertel O. Steen, mener appen kan sammenlignes med andre tredjepartsløsninger som musikktjenesten Spotify eller Apple carplay.

– Onstar-tjenesten er en tjeneste eid av General Motors, altså en tredjepart. Den har aldri vært eid av Opel eller av oss som importør. Onstar-tjenesten er nå lagt ned i Europa, og eksisterer ikke lenger, sier Stein Pettersen, talsmann for Opel-importøren Bertel O. Steen.

Han påpeker også at Ampera-e er en aldrende bilmodell.

– Dette er en bilmodell fra 2016. Det har skjedd mye på elbilutviklingen siden den gangen. Da var det heller ikke vanlig med apper. Bilene kan dessuten fortsatt forvarmes fra bilnøkkelen.

Han ønsker ikke å svare konkret på NAFs krav om prisavslag.

– Vi kan ikke svare på NAFs henvendelse i media, men vi er i dialog med NAF, sier Pettersen.

Skuffelse

Ampera-e var modellen som skulle føre Opel oppover på registreringsstatistikkene igjen.

Men svært forsinkede leveringer, kraftige prishopp og en komplisert situasjon etter GMs avhending av Opel bidro til at salgstallene ikke ble helt som Opel hadde håpet på.

I fjor høst kom dessuten nyheten om at nesten 69.000 eksemplarer av Ampera-e og søsterbilen Chevrolet Bolt må tilbakekalles, på grunn av det som kan være brannfarlige batterier. Tilbakekallingen omfattet også norsksolgte biler.

Opelen imponerte ikke i NAF og Motors rekkeviddetest sist vinter, men gikk vesentlig lengre enn anslått i sommertesten. Modellen har tross problemene vært Opels mest solgte de siste fire årene.

– Reklamér

NAF har kontakt med flere titalls medlemmer som eier Opel Ampera-e. De vurderer å hjelpe ett av medlemmene i en rettssak dersom importøren ikke godtar prisavslag.

– Det er en mangel når en tjeneste som var spesifisert i utstyrslisten forsvinner, sier Vigdis Svennungsen i NAF.

NAF ber kunder som foreløpig ikke har reklamert på bortfallet av tjenesten om å gjøre det så snart som mulig, slik at de beholder reklamasjonsrettighetene sine.

– De må reklamere til bilforhandleren sin. Er de medlemmer i NAF bør de også kontakte oss, sier Svennungsen.