Med nye V60 skal de sjarmere gamle V70-fans:
Denne Volvoen er viktigere enn «Årets Bil»
Vi tipper Volvo-kunder flest jubler mer over at nye V60 er på markedet enn at XC40 ble kåret til «Årets Bil».
«Herregårdsvognen» er et klassisk begrep fra Volvo-familien. Romslige, litt kasseformede stasjonsvogner som appellerer til storfamilier og hyttefolk.
Men etter at klassikeren V70 forsvant ut av modellrekken, har det blitt et tomrom.
I markedet, ikke i bagasjerommet. For mens V60 ble altfor liten, ble nye V90 veldig stor de fleste andre steder enn nettopp der du skal oppbevare løsgodset.
Les også: Historisk triumf med nye XC40
Den mer fornuftbaserte familievennlige stasjonsvognen fra Volvo har manglet. Inntil nå.
– Vi tror V60 vil treffe mange tidligere V70-kunder. Den er mindre enn V90 og større enn gamle V60, sier administrerende direktør i Volvo Norge, Øystein Herland, til Motor.
Han har som mål at Volvo skal selge 2000 V60 i året i Norge. Og fortrinnsvis som ladbar hybrid. Han kan fortelle at V60 allerede fra starten vil bli solgt med to varianter ladbar hybrid: Den etablerte T8 twin engine med 303 bensinhester og 87 elektriske. Og nykonstruksjonen T6 twin engine med 253 bensinhester og samme elektriske pakke på 87 hestekrefter.
Les også: Dette kan bli Volvos første elektriske bil
– Prismessig starter V60 på 459.000 kroner med den minste dieselmotoren. De to ladbare versjonene vil starte på henholdsvis 615.000 kroner og 635.000 kroner, opplyser Herland.
Bagasjevolum er naturligvis viktig i denne klassen. Nye V60 har vokst med hele 100 liter fra den trange forgjengeren – til 530 liter. Det er fortsatt litt under storebror V90 og 40 liter under klassikeren V70.
Men:
V60 har en mer rettvinklet hekk enn V90, og vil i praksis kunne laste mer i høyden, for eksempel vil det være enklere å plassere barnevogn og hundebur.