Pølser og burgere dominerer:
Matpakkene tar helt av hos Shell
Pølser og burgere dominerer hos Shell Select, men menyen er mindre enn hos flere av de andre bensinstasjonene. Vi finner ikke frisk frukt eller grønnsaker i disken, men vi blir i hvert fall spurt om vi vil ha grønnsaker på burgeren.
- Den nye matpakka vår har tatt helt av. Det er et av de viktigste grepene vi har tatt for å gi kundene et ferskt og sunt alternativ, og i år kommer vi til å selge 2 millioner pakker, sier Hæge Vagle, kategorisjef mat og drikke, Shell/ST1 Norge AS.
- Matpakken består av to eller tre skiver brød med tre på grovhetsskalaen. Pålegget er norsk, det er skinke av god kvalitet, og det er tre til fem grønnsaker på toppen. Dette er helt nytt i folks øyne, fordi den er dagsfersk – den smøres daglig på bensinstasjonen – og den smaker godt. Vi har ferske salater og burrito, også veganske. I tillegg har vi fruktshaker med blåbær, gulrot etc. Det er drikkerabatt for disse også, så du skal få mest mulig for 100-lappen.
- Matpakken kjøpte vi, og den var godt synlig i disken. Grønnsakene bestod at to skiver sylteagurk, en løkring, et salatblad og en agurkskive delt i to. Ferske salater og fruktshaker så vi ikke noe til. I tillegg er det pølser og boller dere reklamerer stort for?
- Vi ønsker å være med på å endre matvarene til kundene, men vi kan ikke regne med at en mann som jobber fysisk hele dagen skal bli mett av en liten salat.
– Derfor serverer vi hamburgere med hundre prosent oksekjøtt, ferske grønnsaker og grovt burgerbrød med havre. Det er altså noe helt annet enn det det var tidligere. Brødet er ikke 4 på skalaen, men det er langt sunnere og mer mettende enn et vanlig burgerbrød, i tillegg til at det forsterker kvaliteten på kjøttsmaken. De grove bagettene er 4 på grovhetsskalaen, og vi har grove pølsebrød. Vi oppfordrer også kunden til å velge sunnere. I disken ser du nok like mengder grove og fine bagetter, og vi selger mer grovt enn fint brød.
Les også: Her er stedene hvor du får den beste veimaten
– Men det er matpakkene som har gjort at vi har fått nye kunder til bensinstasjonen og at eksisterende kunder handler oftere. Vi mener at vi har bidratt til at folk har fått bedre spisevaner langs veien. Det var tydeligvis et hull i markedet. Folk savnet et sunt og velkjent produkt. De går ikke lei av karbonader, brunost, skinke og egg på matpakka, mener Hæge Vagle.