SLIPPER UT MYE: Motor har testet forbruket og utslippene fra rundt 45 biler under norske vinterforhold og avslørt svært høye utslipp sammenliknet med offisielle tall fra produsentene. Foto: Lasse Allerd
SLIPPER UT MYE: Motor har testet forbruket og utslippene fra rundt 45 biler under norske vinterforhold og avslørt svært høye utslipp sammenliknet med offisielle tall fra produsentene. Foto: Lasse Allerd

Tyske bilprodusenter kaller tilbake 630.000 biler

VW, Opel, Audi, Mercedes-Benz og Porsche vil tilbakekalle 630.000 biler for å fikse utslippene fra bilenes dieselmotorer. Det er snakk om å utbedre mykvare i motorenes styringssystemer.

Publisert Sist oppdatert

Det er tyske myndigheter som har gjennomført omfattende tester med andre bilmerker etter at VW i fjor høst ble avslørt for å jukse med helseskadelige NOx-utslipp fra flere millioner dieselbiler.  Denne gang skal det ikke være snakk om installasjon av jukse-utstyr, men utnyttelse av hull i lovverket som gjør at de offisielle testene i laboratorium viser betydelig lavere forbruk og utslipp enn det som er mulig å oppnå på veien. Dette er noe Motor tidligere har påvist flere ganger blant annet i våre store vintertester.

Så mye NOx slipper bilene egentlig ut

– Det som synes klart er at det er hull i lovverket for testingen  som hele bilindustrien benytter seg av for å oppnå lavere forbruk og utslipp. Dette er kanskje ikke ulovlig, men ingen legitim ting å gjøre. Spørsmålet er om dette antallet bare er starten og om det blir enda flere tilbakekallinger, sier Stefan Bratzel, direktør for Center of Automotive Management ved University of Applied Sciences i Bergisch Gladbach, til Automotive News Europe.

– Rapporten viser velkjente, og vel forståtte forskjeller mellom de ytelsene bilene har i tester gjennomført i laboratoriet, som er under sterkt behov for en endring, og under testing ute på veien, kommenterer informasjonsjef Stein Pettersen i Opel Norge. .

Powered by Labrador CMS