Nye Renault-modeller på rekke og rad
Fra knestående til 5000 biler på tre år
Ny Mégane, ny Talisman, ny Scenic. Nye modeller og forhandlere som tjener penger, skal sørge for en tredobling av Renault-salget i Norge. I 2013 var det franske merket nede i knestående med bare 1500 solgte biler. I år skal salget opp i 5000.
– Det sto ganske dårlig til med Renault i Norge for tre-fire år siden. Vi kunne ikke leve med et salg på 1500 biler, sier Anders Gadsbøll, som er sjef for Renault i Norge. Han overtok som Renault-sjef i 2014. Det første han gjorde var å øremerke penger for å få opp prisene på de brukte bilene hos forhandlerne.
– Første skritt var å sette i verk tiltak for at forhandlerne skulle begynne å tjene penger igjen. Å få prisen opp på de brukte bilene var bare en ting. Vi sørget også for å peke ut egne, dedikerte Renault-selgere hos forhandlerne. Mange av våre forhandlere har flere merker, som blant annet Mitsubishi, og da er det ikke lett for en selger å være entusiastisk til et merke som de ikke tjener penger på. Vi gikk også flere runder med Renault i Frankrike, for å få inn modeller som var godt tilpasset det norske markedet, sier Gadsbøll. Han innrømmer at de også har fått drahjelp av nye modeller:
– Det startet allerede med introduksjonen av den nye, kompakte suv-en Captur. Men det er først og fremst elektriske Zoe som er blitt spydspissen i snu-operasjonen. Så langt har vi solgt over 3500 Zoe. I fjor høst kom den større suv-en Kadjar.
Les test av Renault Captur og to konkurrenter (innlogging for NAF-medlemmer)
– Men det slutter ikke der. 2016 blir et enda mer spennende år for oss.
I disse dager ruller nye Mégane inn i butikkene. Den er endelig blitt en fullverdig konkurrent til VW Golf og de andre storselgerne i kompaktklassen. Om ikke lenge er store Talisman på plass. Dette blir først og fremst en spennende stasjonsvogn med 130 hesters motor, mye utstyr og en pris fra 349 000 kroner. Til høsten får vi så den nye familiebilen Scenic.
– Til sammen gjør dette at vi i år skal opp i et salg på 5000 biler gjennom 50 forhandlere. Om to år skal vi etter planen ha en markedsandel på 4,5 prosent og da er vi fornøyde. Da kan også vi som importør begynne å tjene penger, slutter Gadsbøll.