DEN FØRSTE: Den aller første bilen, bygget av Carl Benz i Tyskland, kom i 1886. Den hadde motor på 0,75 hester med vannkjøling, elektrisk tenning og flere andre tekniske løsninger som vi kjenner fra dagens biler. Foto: Benz arkiv

Startet med bulder og brak

130 år siden den første bilen

Det startet med bulder og brak i garasjen til Carl Benz. Året var 1886 - for 130 år siden. I en sky av støv og eksos tok verdens første bil ut på tur i området rundt Mannheim i Tyskland. Toppfarten var svimlende 15 km/t.

Publisert

Før herr Benz fikk sin trehjulsbil klar, hadde flere andre prøvd å bygge "biler" av hestekjerrer påmontert alt fra dampmotorer til forbrenningsmotorer. Det som gjorde at Carl Benz sin bil ble anerkjent som den første, var at den var noe mer enn en hesteløs kjerre. Den var bygget med chassis og motor som en integrert enhet. Den en-sylindrete motoren på 984 ccm ga 0,75 hestekrefter, var montert horisontalt bak og drev begge bakhjulene. Den hadde en høyspent elektrisk anlegg med tennplugg og en form for vannkjøling.

Les også: 10 biler som forandret verden

Bilen kjørte for første gang i 1885, men det var i januar 1886 at Carl Benz søkte om patent på bilen.  Den fikk han i juli samme år, og navnet ble Benz Patent Motor Car model 1.

Noen umiddelbar salgssuksess ble ikke denne bilen. Folk var skeptiske til  det nye vidunderet. I august 1888 tok Benz kone Bertha saken i egne hender å la ut på en langtur med bilen. Men en 180 kilometers tur fra Mannheim til Pforzheim og tilbake, fikk hun demonstrert for en hel verden hvor praktisk bilen var og at til og med en kvinne kunne kjøre bilen. Plutselig var mange interessert i å kjøpe en bil.

Les også: Mennene som satte verden på hjul

Siden den gang har bilutviklingen gått med stormskritt. Eller har den egentlig det? Riktignok kjører vi fortere, mer komfortabelt og sikkert vi har fått lys, vinduspussere, kollisjonsputer, antisladdsystem, navigasjon og luksusdingser i alle størrelser. Men teknisk sett er mange av prinsippene i dagens biler de samme som den gang. Forbrenningsmotoren, som tyskeren Nikolaus Otto patenterte i 1877, sitter under panseret fremdeles. Bilen til Carl Benz, som offisielt ble introdusert 3. juli 1886, hadde flere tekniske løsninger som vi finner igjen på bilene i dag: Motoren var vannavkjølt, hadde elektrisk tenning, mekanisk styrt innsugningsventil og differensial. Allerede tidlig på 1900-tallet ble det bygget biler med firehjulstrekk, firehjulsstyring, elektriske motorer, kompressormotorer og så videre.

Les også: Volvo - unnfanget i et krepselag

Selv om Carl Benz fikk patent på den første bilen, var det Henry Ford som satte verden på hjul. T-Forden så dagens lys i 1908. Det som gjorde at den slo knockout på konkurrentene, var den enkle og geniale konstruksjonen. Den ble brukt både som personbil, lastebil og traktor. Men aller viktigst var det at Henry Ford i august 1913, som første bilfabrikant, tok i bruk samlebåndet i sin produksjon. Produksjonen steg og prisen på bilene sank. I 1912 ble det solgt 89.455 T-Ford-er til en pris av 600 dollar stykke. I 1916 ble det solgt 585.388 T-Ford-er til en pris av 360 dollar stykke.