NY PROMILLEGRENSEN: I løpet av 2020 kan en promillegrense på 0,0 bli innført i hele EU. Målet er å få ned antall dødsulykker. Foto: Illustrasjonsfoto
NY PROMILLEGRENSEN: I løpet av 2020 kan en promillegrense på 0,0 bli innført i hele EU. Målet er å få ned antall dødsulykker. Foto: Illustrasjonsfoto

Foreslår nulltoleranse i EU:

Vil ha promillegrense på 0,0

5000 menneskeliv kan bli spart hvis man senker promillegrensen til null, mener EU. Nullgrensen kan bli innført allerede i 2020.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ifølge en EU-kommisjon kan 25.000 dødsulykker i trafikken relateres til alkohol. Målet er å halvere antallet dødsulykker innen 2030.

Promillegrensen i Norge på 0,2 er blant de laveste i Europa. Nå ønsker European Transport Safety Council (ETSC) en felles promillegrense i hele EU på 0,0, skriver svenske Teknikens Värld.

– For trafikksikkerheten er det veldig positivt at EU tar tak i dette, mener Morten Fransrud, fagsjef i NAF trafikktrening.

– Allerede med 0,2 i promille svekkes synet og evnen til å fokusere. En sjåfør med 0,2 i promille har nærmere dobbelt så høy risiko for skade som en edru sjåfør. Med promille over 1,5 er risikoen 65 ganger så høy, påpeker han.

Les også: Så høye bøter risikerer du ved fyllekjøring

Lav promille, høy dødelighet

Romania, Slovakia, Tsjekkia og Ungarn har allerede en grense på 0,0 promille.

Likevel er Romania det landet i Europa hvor det dør flest mennesker i trafikken. 

– Vi at en promillegrense hjelper lite hvis ikke befolkningens holdning endres og at kontrollregimet er omfattende og strengt, understreker Morten Fransrud. 

Norge og Sverige har samme grense på 0,2 promille og ligger helt i toppen som de tryggeste landene i verden å kjøre bil i.

Den høyeste promillegrensen i Europa har Storbritannia – utenom Skottland som har 0,5– Liechtenstein og Malta med 0,8.

Fra og med 2022 skal det være mulig å installere alkolås i alle nye biler som selges i Europa.

I tillegg er det forslag om at alkolås skal være obligatorisk i lastebiler og busser.

Les også: Flere kjører i rus, men mange færre er unge

Powered by Labrador CMS