NESTEN ALLTID AVSLÅTT: Fotoboksen i Vålerengatunnelen står på i bare 45 minutter i døgnet, i gjennomsnitt. Foto: Kim Nygård, NTB scanpix

Tar inn over 8000 kr pr time når den er på:

Hvorfor er denne fotoboksen nesten alltid avslått?

Det er svært stor forskjell på hvor ofte fartsboksene langs veien står på. Fotoboksen i Vålerengatunnelen i Oslo er bare aktiv i 45 minutter i døgnet. Driftstiden styres av bemanningen, vedgår politiet.

Publisert Sist oppdatert

Når mange av oss ser en fotoboks gjør hjertet et lite hopp, før vi bremser ned – helst godt under fartsgrensen, for å være på den sikre siden.

Men mange fotobokser er mye mer avslått enn på, viser en oversikt Motor har fått fra Utrykningspolitiet.

Les også: Sponser myndighetene norske elbil-eiere med 40 milliarder i året?

13 av 25 mer avslått

Fotoboksen som står i Vålerengatunnelen på E6 i det sydgående løpet inn mot Oslo sentrum, sto i 2017 på i bare 273 timer. Det gir en driftstid per døgn på bare 45 minutter.

– Driftstiden i fotoboksene avhenger av hvor mye vi klarer å ta unna av fartsovertredelser, sier assisterende sjef i Utrykningspolitiet, Roar Skjelbred Larsen.

Også flere andre fartsbokser er mye mer avslått enn på. Motor har fått en oversikt over landets 25 mest innbringende fotobokser. Denne oversikten viser at noen av fotoboksene er på opptil 20 timer i døgnet.

Men flere enn halvparten, 13 av 25 fotobokser, er avslått mer enn de er på.

Fotoboksen i Øyertunnelen nordgående på E6 nord for Lillehammer er på bare tre timer i døgnet. Fotoboksene i Knappetunnelen sør i Bergen og i Rosenkrantzgate i Drammen er på fire timer i døgnet.

Les også: Dette er landets mest innbringende fotoboks – se oversikt

Fem i timen

Det er politiets ATK-senter på Hustad utenfor Molde som gjør saksbehandlingen for de fleste fartsovertredelsene fra landets fotobokser.

– Vi har et måltall på 120 000 overtredelser i 2018. Dette er omtrent det samme som foregående år. Mer har vi ikke kapasitet til, sier Vivi-Ann Haukås, leder for ATK-senteret.

Selv om fotoboksen i Vålerengatunnelen bare står på i 45 minutter i døgnet, er den effektiv. Den kniper i gjennomsnitt fem fartssyndere i timen. Det er mye mer enn andre.

I 2017 håvet fotoboksen inn 2,2 millioner kroner i bøter. Det betyr 8100 kroner hver eneste time den er på.

Dersom fotoboksen hadde stått på hele tiden, ville den – statistisk sett – tatt inn 71 millioner kroner i bøter årlig.

Les også: ...men i Frankrike har de falske fotobokser 

– Det holder

Automatisk trafikkontroll er et samarbeid mellom Statens vegvesen og politiet. Vegvesenet har ansvaret for oppsett, drift og vedlikehold, mens politiet tar jobben med å innbringe bøtene og beslaglegge førerkort.

Fagansvarlig for automatisk trafikkontroll i Vegdirektoratet, Bjørn Brændshøi, understreker at det også gjøres en behovsprøvd vurdering av hvor mye fotoboksene skal stå på.

– Politiet og vi har jevnlige møter om dette. I Vålerengatunnelen er det svært mye trafikk, og vi har funnet ut at det holder at boksen blinker en gang i blant, sier Brændshøi.

– Tror du bilistene er klar over at den står så sjelden på?

– Nei, det tror jeg ikke. 

Her er oversikten over driftstiden til de 25 fotoboksene som kniper flest fartssyndere:

Fotoboks

Bøter i 2017, i kroner

Driftstid årlig, i timer

Driftstid per døgn, i timer

Bøter i kroner per driftstime

Rv 190 Vålerengtunnelen, sydgående løp, Oslo

2 203 700

273

1

8072

E6 Øyertunnelen nordgående, Øyer

3 625 100

1 094

3

3314

Fv 557 Knappetunnelen sør, Bergen

3 419 350

1 415

4

2417

Fv 283 Rosenkrantzgt. vest, Drammen

2 014 100

1 554

4

1296

E6, Kolomoen nordgående fra Minnesund, Stange

4 570 550

1 785

5

2561

E16 Arnanipatunnelen retning øst, Indre Arna

4 136 350

2 059

6

2009

E39 Fløyfjelltunnelen nordover, punkt 2, Bergen

1 693 050

2 438

7

694

Fv 557 Bjørndalskogen, Bergen

2 813 000

2 661

7

1057

Fv 580 Helldalen østover, utenfor Bergen

5 442 800

3 187

9

1708

E18 Hovet/Brattås, Porsgrunn

14 411 150

3 395

9

4245

E39 Vesterveien, Kristiansand

2 579 450

3 770

10

684

Fv 557 Knappetunnelen nord 4

1 875 400

3 818

10

491

E18 Svartskog mot Oslo, Svartskog, Oppegård

7 433 000

4 117

11

1805

Rv 3  Løten nordgående fra Kolomoen, Løten

3 529 550

4 917

13

718

Rv 301 Langestrand-nord, Larvik

3 209 200

5 043

14

636

E39 Mannsfjelltunnelen, Børsa, Skaun

7 527 500

5 083

14

1481

Rv 3 Løten sørgående fra Elverum, Løten

1 915 850

5 707

16

336

Rv 3 Øksna sørgående, Rustad, Elverum

3 314 450

5 773

16

574

E 18 Svartskog fra Oslo, Svartskog, Oppegård

2 403 450

6 331

17

380

E 18 Asper bru, fra Østfold, Kråkstad i Ski

2 402 150

6 534

18

368

Rv 3 Øksna nordgående, Rustad, Elverum

1 663 550

6 616

18

251

Fv 509 Revheimsveien, fra Stavanger, Hafrsfjord

1 990 150

6 843

19

291

E 39 Bråstein Nord, sørgående mot Ålgård, Sandnes

1 400 950

7 313

20

192

Rv 159 Rælingstunnelen mot Lillestrøm

13 632 350

7 354

20

1854

Fv 385 v/Strømmen vdg.skole, Skedsmo

2 269 850

7 419

20

306

Les også: Er ikke bensinen lenger billigst mandag morgen?